Sunday, November 14, 2010

Jangan Dipaksa Hati Mereka

Pernahkan perasaan dan hati anda tenang sekali. Tanpa memikirkan apa-apa tentang masa lalu. Biarkan ia berlalu tanpa ada sebarang kenangan. Melupakan saat-saat indah, jahat, buruk dan hampir sempurna itu. Menjadikan ia seperti buih-buih di lautan. Terhempas ke pantai lenyap segalanya. Bertukar-tukar. Menjadikan ia lenyap terus. Menghitamkan benda yang putih tidak semudah itu. Tidak sebegitu jadinya kalau perasaan kita menjadikan ia kenangan yang tidak terfikir sama sekali.

Jangan memaksa hati itu. Untuk menerima dengan hati yang terbuka. Keadaan sebelumnya. Walaupun ketika itu. Anda tidak bersama hati yang dilukai itu. Ketika itu anda tidak bersamanya. Berhak melupakan segalanya. Kerana dia tidak berfikir panjang. Saat dan ketika itu. Anda tidak berhak memaksanya. Kerana dia tidak mahu perkara itu menjadi rasa sakit yang amat sangat di dalam hati. Sakit dan terus sakit. Mengenangkan saat-saat itu. Yang mana. Anda sahaja melaluinya. Bukan orang lain. Sebelum atau sesudah. Ia sangat sukar untuk diterima. Ia tidak mudah untuk dipadamkan dalam bentuk mata fikiran. Sejauh ia berlegar-legat di kepala. Saat sentiasa memikirkannya. Menjadi ia terlalu sakit di dalam hati. Sakit itu dibimbangi anda menjadi bahan ungkitan suatu hari nanti. Menjadi senjata hati untuk menikam. Perasaan itu akan sentiasa ada untuk memarahi dan menengking. Mencaci dan mencerca. Binasa badan.

Ia disebut dendam.

Dendam kesumat ke atas-atas perkara tertentu. Apabila ia tidak dapat dilupakan. Maka ia bernanah di dalam hati. Terjerit-jerit dan meronta. Menunggu masa untuk diletupkan. Tanpa mengira masa dan ketika. Ia bakal melukakan hati anda. Buat selamanya-lamanya.

Kesalahan dan kesilapan perkara lumrah di dalam kehidupan. Bukankah kita manusia biasa. Tidak terkecuali. Kita dilemah dihasut syaitan. Melakukan perkara yang bukan-bukan. Yang kadang-kadang tidak terlintas difikiran. Tiada dalam alam binatang. Tiada perkara seumpama itu dihutan, langit dan bulan. Tetapi manusia melakukannya mengikut gerak hati masing-masing.

Ada manusia yang merogol anaknya sendiri, ada yang menjual harga diri di malam kelam. Ada bercinta sesama sendiri. Ada ibubapa yang dibunuh anaknya sendiri. Ada kanak-kanak yang diculik, di rogol dan dibunuh. Ada adik yang diperkosa abang tiri. Ada ibu yang kehilangan anak dan suami. Ada perempuan yang aniayai. Ada. Ada itu dan ini. Yang mana tidak terlintas akal fikiran kita.

Ada manusia yang melakukan semua itu.

Semua yang mengikut gerak hati. Tanpa berfikir menggunakan akal kurniaan Illahi. Kesalahan itu dipanggil kesilapan.

Kesilapan yang mahu ditebus. Kesilapan yang dijanji tidak ada ulangan. Ada manusia yang lain yang dipaksa menerima kesilapan dan kesalahan tersebut. Ada yang mahu. Ada yang tidak.

Saya tidak akan menerima kesilapan yang tidak menggunakan akal itu.

Jangan memaksa saya melakukannya. Memejamkan mata dan memikakkan telinga. Mendengar dan menerima dengan hati yang terbuka. Akan kesalahan dan kesilapan yang mereka lakukan. Mahu dipersembahkan kepada saya akan hal itu. Dan mahukan penerimaan seadanya.

Menerima kesalahan dan kesilapan yang lalu. Berjanji membuka cerita baru. Yang mahukan si penerima itu menerimanya dengan rela hati.

Jangan.

Jangan sesekali merimanya andai bukan dari hati. Yang datang melalui hawa nafsu dan bisikan iblis yang mahukan kesesatan. Bercampur baur dengan iman senipis kulit bawang. Hati yang kekal disitu. Meyakinkan dengan perkataan jangan.

Biarkan ia kekal di situ. Barangkali ia bukan untukmu. Ia untuk insan lain. Yang lebih baik dari dirimu. Kamu lemah. Kamu lemah sama sekali menerima kesilapan orang lain. Panas baranmu akan menjelma walaupun hal itu tiada kena mengena dengan kamu sebelum dirinya menjadi milikmu. Kamu akan memeram dendam. Dilepaskan dengan maki hamun yang tiada kena mengena. Ke semuanya akan menampakkan kesalahan dan kesilapan lalu. Kamu akan menyebut-menyebut hal itu. Kamu tiada biada usaha untuk melupakannya. Kamu terus menerus menyalahkan dirinya.

Sedangkan kamu sedia tahu. Itu kesilapan lalu. Tiada maknanya berkelahi. Kerana masa tidak bisa berputar kembali. Menjadikan kamu yang pertama. Bukan kedua.

Tetapi hatimu kekal begitu. Keras dan bebal. Kamu gagal menahan api kemarahan yang membuak-buak itu. Maka lepaskannya bersama marah, sakit hati dan dendam.

Walaupun ketika itu. Dia sah menjadi milikmu.

Maka jangan terus begitu. Terima atau tinggalkan dengan hati luka hari ini. Tetapi tidak esok, Keheningan semalam hanya sementara. Barangkali begitu. Fikiran itu terus membantu memadamkan luka semalam. Memujuk-mujuk menerima dengan hati yang terbuka. Bukan rezeki maknanya. Bukan hak milik dirimu. Bukan sesiapa yang boleh menentukan. Ia kekal dari Allah Yang Maha Berkuasa.

Jika hatimu sedemikian rupa. Janganlah terus ke depan bersamanya. Bimbang dia akan terseksa dengan watak-watak dirimu yang penuh dengan api dendam yang sukar dipadam

Biarkan dia menangis kehilangan dirimu hari ini.

Biarkan dia pergi.

Pergi menangisi cintanya yang tiada berpanjangan.

3 comments:

  1. kau sape nk menilai org lain? kau rasa kau bgus sgt ke? jgn jadikan itu sbgai alasan untuk kau tglkan dia! sudah diludah buat apa nk dijilat balik? pendidik yg takde pegangan ke kau ni?

    ReplyDelete
  2. jika mahu dijilat semula, pastikan terus ditelan, usah diluah semula.

    ReplyDelete
  3. takpe.. buat keputusan yg terbaik.. jahat ke kita.. baik ke kita.. hanya kita sahaja yg tahu...buat penilaian yg terbaik..dan yg terakhir.. doakan yg terbaik.. yg terbaik untuknya..dan terus kan hidup...kesilapan tetap kesilapan..Minta Maaf kalau kita sedar kesilapan kita..itu.."MAAF"..dah cukup untuk menyejutkan hati yg bara.. insyallah..

    ReplyDelete