Monday, November 22, 2010

Guru: Doa Ibu untuk anaknya


Ketika artikel ini ditulis. Saya bersama teman-teman yang berada di bawah satu agensi. Yang dalam pemikiran saya berjumlah 600 orang itu berada di British Malaysian Institute (BMI). Kami di sini menyertai Program Diploma Pendidikan. Di mana salah satu syarat di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia. Seseorang guru itu mesti mempunyai Diploma Pendidikan. Ia bagi mengesahkan seseorang itu berkelayakan menjadi seorang pendidik. Ia adalah prosedur biasa. Sama seperti rakan-rakan yang lain. Kami di sini selama sebulan.

Sebulan itu mencari ilmu pendidikan. Dengan hidangan ilmu-ilmu berkaitan pendidikan secara formal. Tidak lagi berkaitan dengan penguasaan sesuatu subjek semata-mata. Ia lebih dari itu. Hidangan ilmu yang datangya dari pensyarah berwibawa dari UIAM ini. Pasti menjadi bekalan terbaik buat kami lebih bersemangat untuk ke sesi pengajian persekolahan 2011 yang akan menjelang tiba.

Tahun yang kedua bagi saya.

Ia terlalu manis buat saya yang tidak menyangka langsung menjadi seorang pendidik. Ketika sedang mengisi borang kemasukan ke universiti pada tahun 2005 yang lalu. Emak meminta saya menjadikan program Pendidikan Sejarah di UPSI sebagai pilihan pertama. Saya menolak. Tidak mahu saya menjadi guru. Tetapi jangkaan saya meleset. Saya hanya berkelana setahun dua. Akhirnya, Allah swt menzahirkan doa ibu saya. Menjadi juga saya kerjaya yang saya tidak mahu itu 5 tahun yang lepas.

Ia adalah ketentuan.

Rezeki manusia dari Allah swt.

Bukan 'ketentuan' seseorang yang menjadikan saya guru.

Ia datang dari Allah swt.

Saya percayakan ketentuan itu.

No comments:

Post a Comment