Thursday, November 4, 2010

Galas dan Batu Sapi: Gerakan Demokerasi


Hari ini. Para pengundi Dun Galas dan Parlimen Batu Sapi akan membuat perhitungan bagi memilih wakil rakyat mereka yang baru. Pelbagai kempen dan adu domba yang di war-warkan di media massa tamat jam 12 tengah malam tadi. Sejak hari penamaan calon pada 26hb yang lalu. Yang menyaksikan pertadingan satu lawan satu di Galas. Dan perhitungan tiga penjuru di Batu Sapi. Menyaksikan kempen dari semua parti bertanding mengemukakan pelbagai janji dan harapan kepada para pengundi.

Paling menarik ialah kelancaran projek-projek segera dan durian runtuh kepada masyarakat setempat. Syukur kepada Tuhan. Para rakyat bawahan terutama masyarakat Orang Asli di Galas dan masyarakat pendalaman di Batu Sapi terpaksa menunggu wakil rakyat mereka 'meninggal dunia' terlebih dahulu sebelum menikmati keselesaan hidup sebagai manusia di Malaysia.

Di Galas. Masyarakat orang Asli dilayan begitu istimewa sekali. Mereka diberikan pelbagai peruntukan dan skim-skim segera oleh PAS dan UMNO. Besar harapan dijanjikan kepada mereka. Bukan sahaja padang bola. Malah jalan raya, jambatan baru, lot tanah dan sekolah semuanya dikhaskan kepada mereka. Bahkan, sekali sekala masyarakat orang Asli ini juga bergaya di hadapan kamera memberi pelbagai ulasan dan pandangan. Kadang-kadang dengan hanya berbaju T-shirt, berkain batik dan pelekat. Mereka bergaya bak 'penganalisis politik' memberi pengujahan mereka terhadap pilihanraya kecil di Galas. Pandangan pula secara terus disiarkan sekiranya 'laporan' itu berkait dengan keburukan PAS di Kelantan. Ia disiarkan berkali-kali!.

SPR sebagai pengurus pilihanraya di Malaysia masih lagi dilihat berpihak kepada UMNO/BN dalam beberapa sudut. Kempen di sekolah masih lagi boleh dijalankan di Galas dengan menyaksikan calon UMNO beberapa kali 'dijemput' merasmikan majlis-majlis di kawasan sekolah. Pasti tujuannya untuk berkempen. Semalam. TPM Muhyiddin Yassin bertempik di salah sebuah sekolah Cina di Gua Musang. Dengan bertemakan 'pemimpin bersama rakyat'. Mereka bebas berceramah dalam kawasan sekolah. Sedangkan. Kalau perkara sedemikian dibuat pemimpin Pakatan Rakyat. Saya kira perkara itu akan terus dihakimi sewajarnya SPR. Bahkan boleh jadi liputan 7 hari 7 malam bagi TV3 dan Utusan Malaysia. 'Pembangkang peralatkan institusi pendidikan', 'PAS guna masjid kempen politik', itu dan ini.

Saya tidak hiraukan apa jua cara untuk berkempen dikalangan parti politik. Baik PAS atau UMNO. Namun, biarlah undang-undang dan peraturan yang ditetapkan oleh SPR. Dikuatkuasakan kepada semua pihak. Samada UMNO/BN atau PAS/Pakatan Rakyat. Undang-undang itu berada dan 'dikunci kemas' dalam Perlembagaan Perseketuan. Sekiranya seseorang itu melanggar undang-undang dan peraturan. Dia juga sebenarnya secara tidak langsung tidak menghormati Perlembagaan Perseketuan. Tidak kira samada di TPM, Menteri, Menteri Besar, Ketua Menteri, pegawai kerajaan, polis, Raja atau Sultan!. Mereka juga wajar dihukum andai melanggar undang-undang. Itulah demokerasi. Menghakimi sesiapa sahaja tanpa memilih bulu, pangkat, warna kulit, bangsa atau agama.

Sekiranya suasana itu berlaku. Sudah pasti kita akan melihat kempen yang lebih demokeratik dan suasana pilihanraya yang berkualiti dari ahli politik di Malaysia. Sayang seribu kali sayang. Kita tidak mempunyai pengurus pilihanraya berhati telus dan jujur. Mereka lebih gemar berpihak. Samada secara langsung atau tidak. Terbukti sudah. SPR adalah 'rakan karib' BN.

Dun Galas juga hangat di hari terakhir apabila dilaporkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat memberi rasuah kepada tiga pemuda orang Asli yang baru diislamkan oleh Mursyidul Am PAS itu. Berita dan gambar itu disebar sekali alam. Bagi memperlihatkan persepsi yang negatif kepada PAS. Tok Guru dikatakan memberi rasuah dalam pilihanraya. Peliknya, wang itu cuma diberikan kepada 3 pemuda sahaja. Bagaimana 3 pemuda itu yang kalau mereka juga pengundi di Galas boleh diberi rasuah dalam suasana yang terbuka. Apakah dengan memberi rasuah kepada 3 pengundi tersebut mampu memenangkan calon PAS di Galas?. UMNO dengan bersungguh-sungguh menggunakan media massa sebagai talian penghubung menghebahkannya. Perkasa membuat laporan polis. SPR dan SPRM dihambat UMNO untuk bertindak terhadap Tok Guru yang dikatakan memberi rasuah dalam pilihanraya. Sebagai diduga. Hambatan itu disegerakan SPR yang dilaporkan untuk menyiasat dan mendakwa sekiranya terbukti rasuah. Siasatan belum lagi bermula. Tetapi 'perlakuan' dalam bentuk gambar, berita yang disensasikan sudahpun menemui media massa dengan pelbagai tuduhan. Salah atau tidak belum lagi dibuktikan. PAS sudahpun dimalukan sebegitu rupa. Itulah 'wajah' demokerasi di Malaysia.

Buat UMNO. Mereka wajar meneliti surah At-Taubah, ayat 60, yang bermaksud,

Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang faqir, dan orang-orang miskin, dan Amil-amil yang mengurusnya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.


Ia adalah zakat.

Mereka tidak mengetahuinya. Tidak beriman dengan ayat-ayat Allah. Tidak beramal dengan amalan Rasulullah saw. Maka dengan sebab itulah mereka janggal sekali melihat muallaf diberi wang zakat selepas diislamkan atau memeluk agama Islam. Itulah kaedahnya.

Namun. Ia tidak dipihak UMNO. Mereka tidak memahaminya. Tidak faham akan amalan sedemikian rupa. Adu domba dan fitnah adalah 'makanan dan minuman' mereka setiap kali pilihanraya.

Jadi. Amat mustahil untuk kita menyaksikan pertarungan politik yang berentak 'jantan'. Andai amalan berat sebelah, permainan media massa, fitnah dan adu domba menjadi pilihan parti politik dalam amalan demokerasi di Malaysia. SPR sendiri secara terang-terangan gagal menghalang amalan ini. Sejak dari dahulu, kini dan selamanya.

Di Batu Sapi. Pertelingkahan antara PKR, BN dan SUPP lebih kepada hak masyarakat Sabah yang sekian lama dinafikan. Walaupun Sabah adalah salah sebuah negeri penerima royalti minyak. Mereka tidak sekaya sebagaimana kekayaan pemimpin Sabah. Masih banyak kawasan pendalaman di daerah Batu Sapi ketinggalan dari sudut infrastruktur mudah sebagai pelengkap kehidupan. Seperti biasa. Apabila berlaku pilihanraya. Para pemimpin politik akan menjanjikan segala-galanya untuk mereka. Dapat tidak. Bukan persoalan. Yang penting janji ditabur untuk mereka.

Bagaimana pula dengan pengumuman projek-projek segera dan 'rasuah' secara terang-terangan pengemuman peruntukan berjuta ringgit. Dengan menggunalkan kapasiti 'Kerajaan Persekutuan'. Mereka jelas sekali menggunakan jentera kerajaan untuk berkempen di kedua-dua kawasan pilihanraya yang terbabit. Apakah amalan mengumumkan peruntukan secara besar-besaran itu tidak diistilahkan sebagai 'rasuah pilihanraya'?. Dengan secara tiba-tiba JKR diarahkan menurap jalan tar yang baru, pembinaan jambatan dan jalanraya. Para doktor dan jururawat Kementerian Kesihatan diarahkan membuat kempen kesihatan di kampung-kampung. Mahasiswa yang berkampung dalam program 'Anak Angkat'. Polis dan tentera. JKM yang tiba-tiba menghulurkan bantuan kepada penduduk miskin.

Semuanya berlaku secara tiba-tiba.

Adakah penglihatan SPR atau SPRM kabur tentang perkara itu.

Kepada semua pengundi di Galas dan Batu Sapi. Segeralah anda pada hari ini. Menunaikan tanggungjawab sebagai warganegara Malaysia. Menunaikan amanah itu. Pangkah dan pilihlah calon yang berwibawa dan berkualiti tinggi. Parti hanyalah mewakili mereka. Amanah itulah yang menjadi pilihan utama. Selain beriman dan bertakwa. Sedarkan diri anda dengan adu domba dan harta. Pilihlah 'wakil rakyat' anda dengan perasaan yang tenang dan matang.

Suasana demokerasi yang tidak seimbang ini wajar ditentang. Biar sesiapa pun wakil anda. Amalan demokerasi tulen dan saksama wajar dipamerkan dalam pilihanraya kecil Dun Galas dan Batu Sapi. Tamatkan amalan adu domba dan fitnah. Ketidakadilan dan ketidaksempurnaan dalam negara kita. Dengan melawan suasana buruk itu. Kita wajar memperbetulkannya. Ia hak rakyat dan negara. Usirkan mereka yang berkuasa secara kuku besi dan diktator murahan.

Ayuh, kembalikan demokerasi matang. Berpolitik secara bijak dan ilmu akal.

Bukan perkauman sempit dan fitnah syaitan.

Masa kini untuk Rakyat Malaysia bertindak.

Pengundi Galas dan Batu Sapi wajar memulakan langkah ini.

No comments:

Post a Comment