Sunday, October 31, 2010

Duka Kecil Kita

Saat yang saya benci itu hadir juga akhirnya. Menghadapi saat-saat duka hanyalah sebahagian kecil ujian dari Tuhan Yang Maha Kuasa. Mungkin dukacita manusia kerdil seperti kita tidak terubat kegembiraanya dengan jalan yang sia-sia.

Rasulullah SAW ketika hatinya bersedih. Kehilangan isteri tercinta. Di bawa Allah swt Kekasihnya itu menerokai dunia lain dari yang lain. Muhammad SAW dibawa 'bersiar-siar' menikmati lapisan 7 langit di atas sana dengan menaiki Buraq. Kisah itu diabadikan di dalam kisah Israk dan Mikhraj. Kejadian yang ciptakan Allah swt menghiburkan hati Baginda yang berada di dalam kesedihan kehilangan Siti Khatijah.

Bagitu sekali. Pengubat hati yang luka ada jalannya. Bukan terus berduka dan berduka. Jangan diturut rasa hati. Jangan diasak nafsu mengikut kehendak hatimu. Kelak nanti binasa diri.

Mungkin hanya mulut berkeras untuk menyelamatkan keadaan. Masa hadapan terbentang luas. Jangan hanya kerana pintu hati yang ditutup rapat. Sekalian diri dan sekeliling. Mengajak tidak. Fahamilah. Fahamilah.

Situasi yang kita cipta. Keadaan yang kita kusutkan. Ada natijah dan iktibarnya. Mungkin bukan sekarang mahunya. Kemudian hari siapa tahu.

Kesedihan dan kedukaan. Ubatilah dengan doa kepada Yang Maha Esa. Sebagai kesedihan Baginda Rasulullah SAW yang disampaikan kepada Tuhannya. Begitu juga diri kita.

Maafkan segalanya. Bukan sesuatu yang mudah sebenarnya. Menipu dan terus menipu. Keras hati disumbat dendam jahat ke atas apa yang berlaku.

Maafkan segalanya.

No comments:

Post a Comment