Wednesday, October 27, 2010

Terima Kasih KPM


Pengumuman Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) berhubung matapelajaran Sejarah yang akan diajar pada peringkat sekolah rendah dan sebagai subjek wajib lulus bagi SPM pada tahun 2013 dan 2014 ini adalah suatu yang menggembirakan. Ramai peminat Sejarah begitu teruja sekali dengan langkah KPM yang dilihat begitu penting. Secara peribadi, sebagai peminat kepada ilmu yang tiada ternilai itu. Saya berpendapat ia amat wajar sekali. Dalam keadaan negara menghadapi saat-saat getir kecendurangan minda para pelajar ke arah hiburan dan sosial semata-mata. Ilmu Sejarah wajar dikembalikan kepada peringkat yang tinggi.

Untuk permulaan. Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada YB Dr.Puad Zakarshi sebagai Timb.Menteri Pelajaran yang membuat pengumuman tersebut di Parlimen baru-baru ini. Beliau yang juga Ahli Parlimen Batu Pahat, melihat kewajaran ilmu Sejarah sebagai ilmu penting untuk pembentukan jatidiri rakyat Malaysia dan sebagai panduan kehidupan membentuk negara menjadi lebih berdaya saing. Saya sendiri. Ketika menghadiri seminar di Shah Alam, berkaitan hal ini, dengan tetamu undangan Prof. Dr. Khoo Kay Kim menyebut bahawa ilmu Sejarah perlu dipelajari dari bangku sekolah rendah. Sebaik-baiknya pada peringkat umur 10 tahun. Ia sesuatu yang mustahak bagi memperlihatkan kepada anak-anak tentang negara dan pengisian mereka sebagai 'anak-anak' yang akan membentuk masa depan Malaysia. Saya setuju 100%!

Ilmu Sejarah bukan ilmu silam. Saya sering mengingatkan. Contoh, kitab al-Quran adalah kitab ulung yang tiada kepalsuan dan penuh dengan mukjizat diturunkan ayat-ayat Allah swt yang dibuktikan dengan pengetahuan Allah swt kepada Rasulullah saw. Baginda menerima ilmu-ilmu Allah dan menghafalnya serta mempersembahkan ayat-ayat tersebut kepada para sahabat dan umat Islam. Satu demi satu. Penuh dengan iktibar, peringatan, cerita-cerita terdahulu, kesan masa lalu, akibat perbuatan untuk dijadikan pedoman dan pengetahuan kepada masayarakat Islam yang kemudiannya. Al-Quran itu dikumpulkan, disadur semula mengikut turutan bermula dari zaman kemasyuran Umar al-Khattab sehingga menjadi sempurna di zaman Uthman ibni Affan.

Apa perlu cerita-cerita lampau kalau ia tiada berkepentingan kepada manusia?. Bukankah Nabi Muhammad saw menerima cerita-cerita lalu yang penuh dengan penginsafan untuk disampaikan kepada umat manusia untuk dipelajari, diingati dan dihayati.

Bukankah ia sama seperti ilmu Sejarah?

Sejarah menceritakan hal-hal yang lalu. Berkepentingan untuk manusia menghadapi masa-masa mendatang. Menjadikan ia peringatan terulung. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk dijadikan sempadan. Maka sudah pasti. Sekiranya kita memuatkan ilmu-ilmu pengetahuan tentang apa yang pernah berlaku sebelum ini. Samada sejarah manusia di Malaysia atau umat Islam. Ia bolehlah dianggap sebagai panduan terulung bagi manusia hari ini mengingatinya dan menghayatinya untuk berjaya dan mengelak kegagalan.

Umum mengetahui. Perkataan 'bosan' sering kedengaran dalam subjek Sejarah. Saya juga sebegitu pada peringkat permulaan. Tetapi, penghayatan yang datang dari hati. Mengatakan ia penting membentuk jatidiri dan kesungguhan mengamati setiap perkataan dan penceritaan. Teknik pengajaran dari guru yang cemerlang. Kaitan dengan diri dan penginsafan untuk duniawi dan ukharawi. Saya kira. Ia sama sekali tidak wajar dianggap 'bosan' dan tidak penting. Sekurang-kurangnya bagi yang tiada minat secara keseluruhan ilmu itu. Ambil sahajalah pengetahuan tentang 'Sejarah Negara' anda. Di mana-mana dunia. Setiap rakyat dan warganegaranya sudah pasti wajib mengetahui sejarah negaranya sendiri. Itu hakikat yang kecil bagi permintaan yang besar jauhnya.

Biarlah kalau pun tidak mengetahui secara keseluruhan kepentingan ilmu itu. Sepada-padanya anda mengetahui sejarah negara. Ia lebih baik dari tidak mengetahui apa-apa.

Masih ada. Anak-anak Malaysia. Yang tidak tahu tahun kelahiran negaranya, pembentukan Malaysia, siri penjajahan, takwim kemerdekaan, sejarah sultan, rasul dan para anbia. Kosong pengetahuan mereka tentang sirah Muhammad SAW menyebarkan panji-panji Islam, kehebatan tentera Islam, pembentukan Islam di Eropah. Tiada tahu mereka. Asal usul keturunan, bangsa mereka dan latarbelakang 'Melayu'. Di mana ilmunya. dianggap sepi dan disisihkan masyarakat awam.

Bila berbicara soal Merdeka misalnya. Tunggulah bulan Ogos setiap tahun. Itu sahajalah bagi rakyat Malaysia yang tahu ia Bulan Merdeka. Bagaimana diperolehinya. Tidak tahu mereka.

Semoga dengan dasar yang diumumkan oleh KPM ini akan menjadi satu titik permulaan. Langkah serubu bermula dengan tapak yang pertama. Kehadiran kejayaan wajar dijadikan sebagai sebulat suara menyokongnya. Tanpa berdolak-dalik lagi. Ia suatu yang akan menyinari negara kita dengan pengetahuan dan kekayaan ilmu rakyat Malaysia.

Semoga ia menjadi realiti. Sasaran yang kita akan capai adalah mustahak bagi mengringi negara ini menjadi maju. Bukan sahaja penuh dengan keceriaan bangunan, menara pencakar langit, pertubuhan ekonomi yang pesat. Malah lebih dari itu. Kemajuan sesebuah negara juga bergantung kepada pendidikan rakyatnya. Minda kelas pertama sebagai tiang seri mengindahkan negara maju kita nanti.

Semiga kita akan berjaya!

No comments:

Post a Comment