Wednesday, October 13, 2010

Bersediakah Kita?

Keghairahan mencari kebenaran kadang-kadang mengundang rasa sakit yang terlalu mendalam. Berdendam ke atas manusia sesama manusia menjadi punca kadang-kadang kita tidak boleh bersama. Rasa sayu di hati. Hanya Tuhan yang mengetahui. Rasa dendam terpendam, hanya bisikan syaitan membantu supaya tidak menyerang.

Saat-saat itu. Kadang-kadang sesuatu keputusan akan dibuat secara tergesa-gesa dan tidak mengkut akal. Sebagaimana, ratu kosmetik yang dibunuh. Atas sifat dendam, tamak dan kebencian. Ada kekasih yang ditikam, ada isteri yang dicurah asid, ada guru yang memukul pelajar. Dendam di hati akan diletupkan apabila tiba masa yang tiada siapa mengetahuinya.

Kerakusan nafsu mengeluarkan kata-kata yang terbiasa boleh membuatkan orang yang mendengarnya berasa dukacita. Lain di mulut, lain di hati. Tiada siapa tahu. Berkata itu dan ini. Kepada sesiapa yang dikehendaki. Mujur kaki tidak ke muka. Mujur juga orang sebegitu tidak berada di bawah meja.

Jangan diikutkan hati itu. Ia akan terus merah menyala. Berdendam dengan tindak tanduk manusia yang tidak disukainya. Dari mata turun ke hati. Apa guna mata yang menjengkelkan. Bukankah ia menggambarkan keseluruhan. Bersastera dengan pena, berhujah dengan fakta.

Jangan disebut kepandaian diri. Bukankah Saidina Umar al-Khattab pernah memberikan nasihat. "Orang yang mengaku dirinya pandai, itu tanda dirinya bodoh, orang yang mengaku dirinya masuk syurga, itu tanda dia akan masuk neraka!".

Pesanan buat umat manusia. Termasuk mereka dan saya. Anda dan anda.

Kemaslahatan umat lain. Jarang dapat diselesaikan umat yang terkemudian atau terdahulu. Permasalahn zaman Rasululllah, kadang-kadang menjadi benak kepada umat hari ini untuk dilihat sebagai jalan penyelesaian.

Berguru biar dengan manusia. Bukan iblis. Beramal dengan ilmunya. Berpengatahuan dengan tindak-tanduk. Beradab dengan yang tua. Berkasih dengan yang muda.

Hari ini. Mungkin bukan hari kita. Mana tahu rezeki mendatang hak kita. Bukan semua urusan yang tidak kita persetujui adalah benar dan betul belaka. Boleh jadi tersilap keris menghunus, menikam diri sendiri. Bukan juga semua yang kita benci, adalah kepuasan diri. Boleh jadi ia sesuatu yang baik. Hanya Tuhan Maha Mengetahui.

Ada neraca, Timbang taranya. Yang benar tetap benar, yang batil akan terus batil.

Lawanlah sehingga ke akhir hayat. Tentanglah dengan kekuatan. Tabur terus titik hitam. Persetankan mereka yang jahil. Bermusuhlah dengan mereka yang batil.

Taat dan patuh arahan hati. Ikut lurus perintah akal. Tetapkan diri bersiap menghadapi perang yang maha jahat ciptaan manusia. Jangan undur.

Jangan beri mereka sesuatu. Jangan beri kepada mereka yang tidak perlu. Bencikan mereka seluruh hidupmu. Bencikan mereka sehingga ke liang lahad.

Apabila tiba Malaikat Maut. Beri jawapanmu dengan tenang. Bersedia menghadapi mati yang maha azab.

Tiap-tiapa barang yang hidup pasti akan menemui mati. Tunggu aku di sana. Berbicara dihadapan Tuhan. Tentang apa yang aku dan anda lakukan. Satu per satu. Tiada tertinggal. Sebesar zarah pun akan diungkapkan.

Perselihahan akal dan hati. Bertindak di luar batasan. Melampui batas-batas manusia yang pernah kita bersama. Supaya kita iringi dengan helai tawa dan tangisan. Susah dan senang. Jauh dan dekat.

Bersediakah hati?

1 comment: