Wednesday, August 25, 2010

Duit Raya

Tahun lepas. Sewaktu raya menjelang tiba. Saya mendapat perkhabaran yang sangat istimewa dari pihak bank. Masa tersebut. Tuhan sahaja yang tahu betapa gembiranya hati saya. Waktu terdesak sebegitu. Bank membantu dengan memberi sekeping 'kad' yang ada nilai duit di dalamnya.

Setahun berlalu. Keadaan dan masa agak sama dengan apa yang berlaku. Kembali dihimpit permasalahan yang sama. Lubang lama belum dikambus. Terkorek pula lubang baru. Tetapi yang ini. Lebih memberhaya dan berisiko tetapi penuh etika dan nilai tersendiri.

Sebagai penjawat awam. Urusan dengan pihak bank menjadi bertambah mudah dan senang. Ditanya, 'di mana kerja, encik?'...Saya kerja Badan Berkanun. Senyum lebar Pegawai Bank. Macam-macam ditawarkan kepada saya menjelang Aidilfitri kali ini.

Semua saya tolak!

Saya ada sasaran sendiri. Tidak menganggu sesiapa lagi kali ini.

Kawan saya cakap dah approved. Tetapi belum 'akad jual beli' lagi. Mungkin dalam masa terdekat. Dia cakap jugak. Jangan terkejut. Boleh pi sampai maksimum. Hang muda lagi Zul. Boleh buat sampai 20 tahun.

Itu kata dia. Bukan saya.

Yang pasti puluhan ribu dalam kepala sekarang!

No comments:

Post a Comment