Thursday, July 15, 2010

Untukmu Muhyiddin

Berita Utama di mana-mana siaran beberapa hari ini. Betul-betul menyerang Selangor atas kes kecurian pasir. Walaupun, sebelum ini Selangor dan Johor amatlah terkenal dengan isu kecurian pasir. RTM dan TV3 kurang berminat dengan isu ini. Kalau ada pun, mungkin tidaklah sehebat ini. Kalau ada juga, tidak lebih menggunakan Karim Singh Walia sahaja untuk membahas isu kecurian pasir.

Namun demikian. Oleh kerana, Selangor diperintah oleh Pakatan Rakyat. Maka isu ini dihuraikan bagai seluruh pasir di Selangor habis digondol kepada penyangak pasir di Selangor itu. Bukan main lagi. Dari PM, TPM, Menteri, Ketua Bahagian, Pemuda, Wanita dan sebahagian ahli-ahli UMNO kampung 'berlakon' dihadapan kamera sebagai penduduk kampung yang amatlah peka dengan isu kecurian pasir di Selangor.

Kepekaan mereka lebih jelas dan prihatin sejak PR memerintah Selangor.

Beberapa bahagian di dalam blog sudah menyiarkan bagaimana YAB Menteri Besar Selangor mendedahkan bagaimana 'klip video' berita kecurian pasir di Selangor diambil dari lombong yang salah dan disensasikan oleh TV3. Beliau juga menambah. Satu surat memohon kerjasama dari Kerajaan Pusat untuk bersama-sama menangani isu kecurian pasir yang bukan hanya di Selangor tetapi juga di negeri kelahiran YAB TPM di Johor.

Tetapi. Malangnya, usaha ini disalah ertikan. Malah Kerajaan Pusat tidak campur tangan atau dalam bahasa yang mudah 'bersama-sama' menangani jenayah kecurian pasir ini secara kolektif.

Inilah budaya Kerajaan Pusat. Dalam Utusan-Yahudi hari ini menyiarkan di muka hadapan, 'Khalid hendak mengheret Pusat'.

Sedangkan Tan Sri Khalid mengajak untuk bersama-sama memerangi jenayah. Hendak melibatkan semua pihak.

Bukankan Muhyiddin begitu bimbang dengan jenayah kecurian pasir ini. Dalam Buletin Utama semalam pun dia mengulangi lagi kenyataannya mengatakan PR gagal menangani masalah tersebut. Kalau ada yang salah tangkap sahajalah!. Itu kata TPM di hadapan kemera berita.

Kita juga hendak mengetahui apa status pendedahan Tun Mahathir berkenaan hampi 400-500 buah lori yang membawa pasir dari Johor ke Singapura?

Bagaimana pula lori-lori ini boleh membawa pasir sebanyak itu ke Singapura?

Tidak ada polis ke?. Muhyiddin tidak tahu ke?. Tidak nampak?

Kalau ada yang salah tangkap sahajalah!



Berkaitan:
Isu pasir: MB Selangor tegur pemimpin UMNO
Curi pasir: Muhyiddin hanya nampak kuman di seberang laut
Sand pirates: Millions floated out of the country via Sungai Johor

No comments:

Post a Comment