Tuesday, June 29, 2010

Kontraktor Berwibawa untuk UMNO


Kontraktor yang sama. Yang meruntuhkan stadium bernilai RM300 juta di Terengganu dilantik sebagai kontraktor untuk membina Istana Negara yang baru di Jalan Duta.

Menurut Kementerian Kerja Raya. Kontraktor terbabit yang mendapat aduan kononya tidak membayar gaji kepada pekerja asing akan disenaraikan hitamkan pada masa akan datang.

Betapa marahnya Menteri terbabit setelah dia tahun kontraktor itu tidak membayar gaji. Katanya, dia bersimpati dengan pekerja asing yang mengerah tenaga pekerja asing tanpa membayar gaji.

Saya suka simpati bodoh yang dipamerkan menteri terbabit.

Cuma saya hairan. Mengapa menteri itu tidak menyenarai hitamkan kontraktor berkenaan yang pada pengamatan saya adalah kontraktor yang gagal sama sekali dari sudut pembinaan dan sivil.

Apakah tidak ada sebarang tindakan susulan, hukuman atau denda kepada kontraktor terbabit yang membina sebuah stadium kegunaan rakyat yang bernilai RM300 juta tidak mampu bertahan selama setahun!.

Stadium yang runtuh itu disaksikan semua pihak. Baik Agong, Sultan, Raja-raja Melayu, Perdana Menteri, Tim.Perdana Menteri, SPRM dan lain-lain agensi kerajaan.

Sudahlah kerajaan membazir dengan membina stadium yang begitu mahal. Selepas dirosakkan, mereka lantik pula kontraktor yang sama bagi projek Istana Negara yang bernilai hampir RM800 juta. Dan, barangkali nilai projek ini akan bertambah lagi. Nilai tambah bagi projek anjuran BN adalah suatu yang wajib dan bukan pelik.

Sesuatu projek yang harganya RM100 ribu boleh jadi RM200 ribu. Itu perkara biasa. Kerana. Sebelum wang pembiyaan projek tersebut sampai ke tangan kontraktor yang dilantik kerajaan. Biasanya ada biawak yang akan hisap wang tersebut untuk menambah kekayaan. Ini dipanggil 'ketirisan dan kebocoran'.

Maka. Tahinahlah kerajaan BN. Terutama UMNO.

Kontraktor ini pasti ada keistimewaanya yang tersendiri.

Manakan tidak. Sudahlah dia sapu RM300 juta untuk stadium runtuh. Sekarang dapat pula projek baru bernilai RM800 juta.

Jangan nanti ada pula yang terbunuh di Istana Negara dihempap bumbung dan tiang-tiang seri bangunan.

Berdoalah untuk keselamatan Yang Dipertuan Agong.

No comments:

Post a Comment