Thursday, April 15, 2010

Tempatan atau Amanah?

BN kian tersepit di Hulu Selangor. Belum pun sempat ke medan perang, mereka tersungkur lebih awal. Pemilihan calon masih lagi berbeku. UMNoApco mempunyai calon pilihannya sendiri. Proksi mereka diletakkan sebagai calon. V. Mugilan, Ketua Pemuda MIC adalah calon pilihan Umno dan Tan Sri Muhyiddin. Manakala di pihak Samy Vellu. Mereka lebih cenderung meletakkan G.Palanivel sebagai calon.

Umno masih bermuka-muka. Dipihak Umno sendiri mereka berhasrat untuk bertanding. Tidak dapat tidak atas alasan 'Perpaduan One Israel'. Opps!. Salah. 1Malaysia. Mereka 'dipaksakan' untuk meletak calon MIC.

Khairy juga bersuara. Mahu meletakkan calon muda di Hulu Selangor. Itu tanda mereka mahukan V.Mugilan. Bukan calon Samy Vellu.

Bagi Pakatan Rakyat. Calon mereka sudah dinamakan. Dato' Zaid Ibrahim akan berdepan dengan sesiapa sahaja sebagai lawan. Baik Umno, MIC mahupun Bebas.

Kemenangan mudah tidak ada bagi mana-mana kawasan di Selongor.

Apa yang lebih penting ialah beberapa isu akan dibongkarkan sebagai kempen di Hulu Selangor.

Sebagai rakyat peminat politik. Kita akan menyaksikan. Apakah Zaid Ibrahim akan ditelanjangkan di Hulu Selangor atau Muhyiddin dan UmnoApco yang akan dibinasakan di sana.

Sebagai yang kita sedia maklum. Kempen Zaid Ibrahim bukan anak tempatan Hulu Selangor bukanlah isu yang yang kuat untuk dipertaruhkan.

Tun Mahathir Mohammad bukan berasal dari Kubang Pasu tetapi dia sentiasa menang di sana. Saifuddin Nasution juga bukan anak Kelantan tetapi dia juga menang di Machang. Mukriz Mahathir adalah orang Alor Setar menang juga dia di Jerlun. Khairy Jamaluddin sentiasa dibesarkan di luar negara tetapi menang di Rembau. Zul Noordin juga bukan anak Kulim tetapi menang kerana PKR kuat di situ.

Apa lagi isu?

Anak tempatan atau wakil rakyat yang telus dan beramanah?. Tidak kira dari mana dia dilahirkan. Amanah adalah kuncinya. Hatta lahir dari Cairo sekalipun!

Isu Umno-Apco akan menjadi topik di sana.

Mungkin ulama dan Pemuda UMno akan menjawab isu hubungan Malaysia-Apco di Hulu Selangor.

Saya juga mengharapkan jawapan dari Ibrahim Ali dan PERKASA.

Umno tetap sahabat Apco. Apco tidak dapat dipisahkan dengan Umno.

Kasihan mereka.

No comments:

Post a Comment