Thursday, April 15, 2010

Minat


Sebelum ini. Saya agak kurang menulis tentang politik Malaysia. Saya lebih cenderung ke arah pemantapan organisasi dan agenda perubahan sejagat. Fokus tulisan lebih ke arah agenda perubahan.

Saya lebih gemar berbual tentang isu politik. Senang bertanya dan mudah mendapat jawapan.

Malangnya. Saya keseorang di sini. Tempat kerja baru dan dikelilingi suasana baru serta ruang yang diciptakan menghimpit saya untuk berbual tentang politik. Peraturan dan tatatertib juga sentiasa mengekori serta rakan-rakan sejawat yang lebih gemar bercerita tentang perkara lain. Politik jauh sekali. Takut mereka dengan 'Aku Janji'.

Saya tidaklah berani. Tetapi tidak takut memberi pendapat. Saya tidak mahu dilihat terlalu memihak. Jalan yang baik ialah pendekatan 'National Interest' dan Semangat Perlembagaan. Jadi, medan blog menjadi taruhan. Di sinilah tempat saya meluahkan.

Kalau di Kuala Lumpur dahulu. Saya selesa membicarakn isu politik. Tanyalah kawan-kawan. Tidak pernah betul kalau sudah salah. al-Haq' mesti sentiasa ditegakkan. Makruf mesti selalu dimakmurkan. Itu politik. Jalan hidup kita.

Namun, tidak di sini. Saya tidak boleh nampak terlalu ketara. Berbual politik pada tempatnya. Ke cafe setiap pagi hanya minum bersama tidak bersuara. Ke pejabat dengan kerja. Pulang ke rumah jam 2. Petang ke padang bermain bola. Maghrib ke surau. Tidur selepas Isya'. Esok ke tempat kerja semula.

Bosan kan?

Itu lah hidup namanya.

Sebab itulah saya mula menulis tentang politik di sini. Saya sempat meluahkan isi hati di sini. Apatah lagi ada pula pilihanraya kecil di Hulu Selangor. Bertambah-tambah minat saya.

Semoga minat ini terus berpanjangan.

Memupuk semua orang. Minatkan politik.

No comments:

Post a Comment