Monday, April 5, 2010

Politik dan Seni






Saya ambil gambar-gambar ini dari sini. Ada masa boleh tengok.

Yang lelaki tua itu adalah YB Bung Mokhtar, Ahli Parlimen Kinabatangan. BBC di Parlimen. Siapa yang selalu tonton sidang Parlimen akan biasa melihat wajahnya. Beliau tidak pernah membisu di Parlimen. Ligat dan aktif. Di luar Parlimen pun begitu. Ligat juga dia.

Yang perempuan muda gebu itu adalah Zizie Ezeti. Cantik. Artis, pelakon. Sudah lama dia mencari suami tapi tak berjumpa. Dapat yang 'tua' pun tidak mengapa. Kaya dan bergaya.

Mereka baru berkahwin. Pengantin baru. Memang tengah berbahagia.

Pada pengetahuan saya, Bung Moktar sudah berkahwin. Zizie adalah isterinya yang kedua atau ketiga. Saya difahamkan ibu Zizie juga merestui perkahwinan mereka. Baik budi bahasa kata ibunya pada Bung Moktar. Banyak jasanya pada keluarga Zizie. Ibunya pun tidak terkata akan budi baik si Bung itu. Hairannya, mengapa ibunya yang tak kahwin dengan Bung?. Barulah betul. Tua sama tua. Bagai pinang tua dibelah-belah.

Tapu Bung cerdik. Dia 'sapu' anak. Itu tanda Ahli Parlimen yang ada wawasan. Pandang ke depan. Ibunya tak sepadan dengan Bung.

Apa nak dihairankan?. Lelaki boleh kahwin empat. Ikut sunnah Nabi.

Apa perasaan isteri pertama Bung melihat suaminya ke hulu, ke hilir dengan isteri baru begitu?. Anak-anaknya juga pasti terasa, bukan?. Mengapa tidak ada 'perasaan' begitu pada hati mereka berdua. Bung juga sudah pandai bergaya. Nak ikut dunia glamour isterinya. Janganlah begitu. Bung kan ahli politik. Bukan pelakon seni.

Bung juga kan orang Islam. Zizie juga muslimah. Bukan Tamil.

Bung juga ahli politik, pemimpin dan wakil rakyat.

Apa yang dia sibuk menghadiri majlis artis yang sebegitu?

Sebagai Ahli Parlimen. Bung Moktar adalah 'role model' masyarakat. Sebagai pemimpin, beliau wajar menunjukkan contoh teladan pada masyarakat. Dengan visi dan wawasan negara. Beliau perlu ke hadapan dengan cita-cita politik.

Bukan dengan artis pilihannya.

Siapa artis?. Adalah ada 'kasta' kepada mereka dalam masyarakat?

Di zaman kesultanan Melayu, artis hanyalah 'penghibur' kepada golongan bangsawan. Tidak diajak berkahwin. Mereka hanyalah 'penghibur' kepada Sultan dan golongan bangsawan. Tidak lebih dari itu.

Berbeza dengan masyarakat hari ini. Artis digilakan pemimpin. Berebut-rebut nak berkahwin dengan mereka.

Mungkin jodoh. Mungkin nafsu.

Tetapi kta sedia tahu.

Bung seharusnya mempunyai kredibiliti sebagai pemimpin masyarakat. Pemimpin yang boleh dicontohi. Bukan bertukar imej untuk nampak lebih 'muda'.

Yang tua tetap tua. Bangka.

Saya tidak cemburu. Saya cuma benci budaya artis. Yang hari ini berjangkit kepada ahli politik.

1 comment:

  1. yer saya sangat setuju... rakyat kat sarawak menderita tak ada elektrik.. mana peginya karisma si bung nie.. ingat lelaki boleh jatuh dan berjaya kerana seorang wanita.. sbb tu lelaki ni kenalah pandai cari wanita yang betul2 dalam hidupnya.. Terima kasih..

    ReplyDelete