Saturday, January 16, 2010

Permata Yang Hilang


Hari ini. Jabatan saya kehilangan seorang 'ahli' yang begitu komited dan konsisten dalam tugasanya sebagai pendidik. Sahabat saya, Ustaz Farid telah berpindah tempat kerja. Tugasan yang sama. Beliau mendapat tawaran sebagai guru di Sekolah Maktab Mahmud, Bandar Baru, Kulim Kedah. Kembali ke kampung halaman. Ustaz Farid juga adalah anak Negeri Kedah. Dari pensyarah, beliau menjadi guru sektor awam.

Kerjaya yang baru itu tidaklah ada perbezaan yang ketara bagi beliau. Minat dalam menyampaikan ilmu pengetahuan adalah 'jiwa' beliau. Persahabatan yang erat antara kami begitu sekejap sekali. Saya kehilangan seorang lagi teman yang menjadi rujukan berkaitan agama.

Banyak isu-isu agama, politik dan Malaysia saya berbual dengan beliau. Bekas s/u politik Ustaz Firdaus, MP Jerai ini mempunyai pandangan yang bernas dan bermutu. Dari pejabat hinggalah ke kedai laksa!. Kami sentiasa bersama. Perbahasan politik sentiasa menjadi topik utama.

Kegigihan dan komitmen beliau sebagai pensyarah begitu mengagumkan semua pihak. Tidak pernah tidak. Negatif jauh dari kamus hidup beliau. Disenangi dan mesra dengan semua kakitangan. Baik akademik dan mahupun bukan akademik.

Kepada Ustaz Farid. Saya mendoakan agar beliau terus berjaya dan konsisten menjalankan tugasan baru. Kerjaya sebagai pendidik begitu mulia. Pendidik adalah 'pelukis' watak manusia. Kalau salah ukiranya, salahlah lukisnya. Kalau betul, betulah jadinya. Semoga Ustaz Farid terus berjaya. Berjaya untuk dunia dan akhirat. Persahabatan yang erat akan menjadi kenangan selamanya.

No comments:

Post a Comment