Friday, January 15, 2010

Organisasi: Sistem atau Diri

Karenah organisasi kadang-kadang dilihat tidak memihak kepada ahli-ahlinya. Ia sentiasa dilihat tidak adil dan berat sebelah. Sistem organisasi sentiasa dipihak yang bersalah. Diri? Tidak dilihat begitu. Ahli-ahlinya memandang sistem sahaja yang perlu disalahkan.

Sistem dalam organisasi boleh berubah. Selalu begitu. Mana-mana organisasi di dunia ini boleh berubah. Berubah mengikut situasi, suasana dan persekitaran. Dari aspek ekonomi, sosial dan politik. Organisasi boleh berubah. Kalau dilihat tidak memihak, ada idea dan pandangan yang boleh mengubah hal itu. Majikan tiada pilihan. Berubah atau dilihat tidak relevan. Itu opsyen yang ada.

Bagaimana pula dengan ahli dalam organisasi?. Individu dan diri yang menjadi 'keluarga' organisasi. Turut berubah atau masih ditahap yang lama?. Ketinggalan dan sentiasa negatif. Tidak mahu mengikut arus semasa. Sistem ke kanan, dia ke kiri. Dia di kiri, sistem pula ke kanan. Bertemu. Disalahkan sistem. Mengikut jauh sekali.

Ini masalah. Individu atau ahli jarang mahu berubah. Ini masalah sikap. Sikap diri yang jauh sekali menguntungkan mana-mana pihak. Organisasi pun tidak, diri juga tidak.

Sikap perlu berubah bagi meningkatkan mutu organisasi. Diri yang lebih utama. Sistem perlu diikuti. Di mana-mana. Jika diri negatif pergi ke mana-mana pun begitu. Organisasi besar atau kecil. Semuanya ada sistem. Mahu tak mahu perlu diikuti. Lainlah kalau bekerja sendiri. Semuanya atas diri. Bukankah begitu?

Sikap yang negatif menghalang kemajuan kendiri dan organisasi. Apa untung kita 'sombong diri' dalam organisasi?. Ia menjadi 'masalah' kepada organisasi. Individu yang begitu rupa jarang sekali menyalahkan diri jika terdapat 'kesalahan' di mana-mana. Sistem dalam organisasi akan menjadi cacian utama. Diri?. Sentiasa betul dan dianggap dianiya. Kelas masyarakat begini begitu banyak sekali. Kemajuan dan kecermelangan organisasi kadang-kadang dilihat terhalang dengan individu sebegini.
Jauh sekali mahu berubah.

Apa akan jadi pada kita pada masa akan datang?. Jika diri sentiasa dianggap benar dan jauh dari kesalahan?. Maju atau sebaliknya. Percayalah. Individu yang negatif, mengnegatifkan pula orang lain tidak ke mana. Kemajuan diri jauh terhalang. Adanya 'dia' tidak disedari, hilangnya 'dia' juga tidak diratapi. Perlukah kita jadi begitu?

No comments:

Post a Comment