Sunday, January 24, 2010

Cabaran Kita: Rakyat dan Negara

Tahun 2010 merupakan tahun yang semakin mencabar. Jika diteliti Wawasan 2020. Ertinya kita hanya tinggal 10 tahun lagi bagi merealisasikan idea Tun Mahathir tersebut. Idea menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju. Maju dari pelbagai aspek. Ekonomi, politik, sosial, pembangunan masyarakat, ilmu pengetahuan dan keadilan. Kemajuan ini mesti dicapai bagi tujuan tersebut. Malaysia mensasarkan kejayaan yang unggul pada 10 tahun akan datang. Barangkali, unggul kita lebih dari negara jiran.

Bagaimana penyusunan ke arah tersebut?. Kemajuan sesebuah negara bukan hanya terletak kepada pembangunan 'bangunan' semata-mata. Kita mampu membina bangunan tanda mercu di mana-mana. Tinggi melangit. Itu bukan kerja yang sukar. Pembangunan 'bangunan' telah pun kita kecapi. Walaupun tahun 2020 belum tiba.

Pembangunan 'manusia' yang belum tiba. Manusia atau masyarakat di mana-mana. Perlu ada peradaban yang mulia. Masyarakat mesti dibangunkan bagi merealisasikan idea negara maju. Pembangunan masyarakat dilihat lebih penting dari segala-galanya. Pembangunan manusia mesti seiring dengan 'bangunan' yang tegak melangit itu.

Pembangunan manusia menjadi penentu kejayaan Malaysia. Kita memerlukan 'mentaliti' rakyat yang maju dan kelas pertama. Apa erti hanya negara maju sekiranya rakyat masih terkontang-kanting memahami erti 'kemajuan'. Kita bangga dengan 'fasiliti' negara. Tetapi rakyat tidak dibangunkan dengan 'mentaliti' manusia.

Kekuatan kepada pembangunan manusia terletak kepada ilmu pengetahuan. Ilmu kunci utama kejayaan membangunakan manusia. Barat dan Jepun menjadi contoh. Disiplin ilmu yang diterapkan mereka berjaya membina masyarakat 'kelas pertama'. Ilmu pengetahun sentiasa menjadi rebutan. Hobi mereka membaca dan mencipta. Bersaing adalah jambatan kejayaan. Kalah perkara yang memalukan. Biadap sentiasa dibenci. Respon pada persekitaran. Itu mereka. Bagaimana dengan kita?

Masyarakat kita masih dingin tentang itu. Tabiat dan sikap kita masih jauh ketinggalan. Bukan semua. Tetapi masih ada. Anak-anak muda, mahasiswa, para pelajar, belia dan orang-orang tua. Cinta terhadap ilmu masih berkurangan. Respon pada persekitaran juga masih jauh ketinggalan. Berapa ramaikah dikalangan kita yang mengetahui isu semasa tentang negara dan dunia?. Adakah mampu para pelajar dan mahasiswa kita berbicara tentang isu agama? isu Israel dan Palastine? Sejarah Malaysia? Isu kenaikkan harga gula? Pengangguran? Politik? Ekonomi?.

Ilmu itu kuncinya. Mendekatkan diri dengan ilmu adalah tanda kejayaan. Respon pada persekitaran adalah dengan ilmu. Berbicara isu-isu semasa mendatangkan 'kematangan'. Perlu untuk kita meningkatkan kesedaran ini pada jiwa para pelajar dan mahasiswa. Menyuntik rasa 'risau' dalam diri mereka. Risau tentang persekitaran negara dan dunia. Risau tentang perjalanan masa depan mereka. Risau tentang segala-galanya. Itu caranya.

Kerisauan itu akan mendatangkan kejayaan. Sekiranya para pelajar dan mahasiswa sentiasa berbahas dengan isu semasa. Ia mencerminkan 'keindahan' masyarakat kita. Masa depan Malaysia bergantung kepada mereka. 'Mentaliti' pelajar yang berdaya saing dan mampu berbahas adalah kejayaan disiplin ilmu yang jitu. Bukan markah peperiksaan yang menjadi keutamaan. Lapangan akademik jauh dari itu. Melahirkan manusia menjadi 'manusia'. Negara memerlukan mereka. Rakyat yang bijak. Negara sihat.

Sikap dan tabiat akan berubah dengan sendirinya. Sekiranya 'rakyat dan masyarakat; didekatkan dengan ilmu pengetahuan. Kita wajar berjaya. Berjaya dengan rakyat yang bijaksana. Mempunyai rakyat yang bermentaliti 'kelas pertama'.

Peradaban negara mesti bangun dengan insitusi ilmu yang berjaya. Keindahan masyarakat Barat dan Jepun membangunkan rakyatnya dengan ilmu pengetahuan wajar dicontohi semua pihak. Termasuk Malaysia. Cabaran masa depan semakin mencabar. Cabaran itu mesti digalas dengan ilmu pengetahuan. Apa erti kita mempunyai keindahan bangunan 'kelas pertma' kalau rakyat masih lagi bermentaliti 'kelas ketiga'.

Adakah mampu kita berhadapan dengan cabaran?

No comments:

Post a Comment