Monday, January 4, 2010

Menjana Perubahan

Pekerjaan sebagai pendidik bukanlah suatu yang mudah. Rata-rata pendidik baik guru, tutor dan pensyarah bertanggungjawab melahirkan ‘manusia’. Itu janji yang dicipta bersama. Kalaupun kita tidak berjaya melahirkan pengurus, jurutera, doktor, ahli perniagaan, peguam, pegawai atau lain-lain. Melahirkan ‘manusia’ pun sudah dikira kita Berjaya. Falsafah pendidikan yang diteraskan dalam Laporan Razak menjadi ‘guideline’ kepada semua pendidik. Kita bukan hanya bekerja atau mencari makan dengan dunia ‘ilmu’ malah lebih dari itu. Tanggungjawab dan amanah. Kepercayaan yang diberikan ibubapa kepada guru dan pensyarah begitu tinggi sekali.

Harapan menggunung itu wajar dibalas dengan komitmen yang jitu. Bukan setakat ‘mencari makan’. Mentaliti ‘bekerja’ mesti diubah dengan segera. Sepatutnya kita meletakkan nilai ‘pendidik’ sebagai kunci utama. Pendidik bukan hanya mengajar semata-mata. 8.30-5.30 bukan jadual utama. Ia lebih dari itu. Penyampaian ilmu pengetahuan kepada para pelajar mesti mengjangkaui masa tersebut. Lebih. Lebih dari itu.

Kemuliaan pada pendidik menjaminkan kerjaya kita dianggap mulia, dihormati dan disegani. Jangan dibinasakan persepsi masyarakat pada kerjaya kita semua. Jangan kerana ‘nila setitik, rosak susu sebelanga’. Harapan masyarakat pada kita begitu tinggi sekali. Setiap dari mereka mengharapkan sinar dan cahaya. Mengubah manusia menjadi ‘manusia’. Bukan perkara yang mudah. Mentaliti kita mesti diubah bagi perlaksaan perkara itu.

Keberkesan kejayaan bukanlah terletak kepada peperiksaan semata-mata. Keunggulan seseorang pelajar jauh dari itu. Pengukuhan jatidiri mereka menjadi ‘identiti’ kejayaan kepada golongan pendidik. Berjaya atau tidak mereka menjadi ‘manusia’ terletak dibahu kita. Tanggungjawab itu besar sekali. Namun, ia merupakan suatu yang indah jika dikecapi.

Tugas kita bukan ‘mencari makan’ semata-mata. Persepsi terhadap perkara itu perlu diubah. ‘Mentaliti’ sebegitu wajar dipinggirkan.

Bersama menjana akademik!

No comments:

Post a Comment