Thursday, January 7, 2010

Ke Arah Organisasi Positif

Tahun 2010 mula bersama kita. Dalam tahun yang serba indah. Januari merupakan bulan dimana azam kita bermula. Sebagai pekerja dalam sebuah organisasi, perlu kita mensasarkan beberapa tekad dan azam dalam memperharui rekod negatif tahun lalu.

Sebagaimana saya. Di penghujung tahun 2009. Saya menerima beberapa persepsi negatif tunggangan beberapa 'pihak' dalam organisasi sendiri. Tempat saya mencari rezeki. Kelantangan dan keberanian kadang-kadang menjaminkan keburukan. Namun, pantang undur. Baik tetap baik, buruk mesti dinyatakan buruk!.

Saya masih bekerja diorganisai yang sama. Pada Februari depan genaplah setahun saya di bidang pendidikan. Organisasi swasta. Saya masih positif di sini. Beberapa percaturan untuk 2010 telah pun disusun. Proses menggerakannya dicatur rapi. Ruang untuk mencipta pembaharuan masih lagi terbuka. Disebabkan itu saya masih positif di sini.

Saya sedang menyusun strategi peribadi bagi 'memperkemaskan' beberapa sistem yang dilihat tidak adil dalam proses penyampaiannya kepada para pekerja. Kepada beberapa teman, saya berbincang. Lebih positif jika didiskusikan bersama. Itu menandakan saya tidak 'syok sendiri' dengan pandangan peribadi.

Sistem yang dilihat tidak memihak akan diperbetulkan. Bukan semunya buruk. Tetapi ada yang perlu disuntik dengan perubahan. Dalam waktu yang sama, kualiti akademik dipertingkatkan. Jauh dari itu. Kualiti itu adalah segala-galanya. Organisasi yang berteraskan pendidikan dan perniagaan seperti ini tidak boleh hanya memetingkan keuntungan semata-mata. Kita mendidik. Baik buruk perlu bertanggungjawab. Kekayaan diri mesti dipinggirkan bagi menjamin kualiti 'manusia' yang mahu dilahirkan.

Keadaan masih lagi terkawal. Persepsi negatif 2009 harap dipadamkan. Dipadamkan serta merta. Tekad dan azam baru 2010 mesti digerakkan semula. Segala perancangan akan melibatkan semua pihak kali ini. Bukan hanya akademik!. Ini janji saya. Sistem yang tidak memihak, tidak adil dan tiada ketelusan akan dinyahkan dari organisasi. Suasana 'pilih kasih' akan dibatu nisankan.

Organisasi mesti diutamakan. Menjamin kepuasan semua pihak adalah objektif yang murni.

No comments:

Post a Comment