Friday, January 8, 2010

Kegelisan bermula

Rumah ibadat masyarakat Kristian mula diserang. Hari ini sahaja sudah terdapat dua gereja Kristian Katolik di serang dengan bom buatan sendiri.Gereja di Jalan 4/4C Desa Melawati dan Church of the Assumption di Jalan Templer. Kedua-dua berita tersebut boleh didapati di sini.

'Kekacauan agama dan politik perkauman' mula terpancar. Benarlah telahan saya sebelum ini. Isu kalimah 'Allah' yang pada awalnya meletus sebagai 'isu agama' mula berubah ke arah 'perkelahian dan pergaduhan' kaum. Lebih dari itu.

Saya tidak mahu menuduh sesiapa dalam tragedi ini. Saya juga tidak mahu menyatakan serangan tersebut sebagai 'pembela' agama Islam. Islam sama sekali berbeza dengan pendekatan ekstrim sebegitu rupa. Islam juga tidak mengajar umatnya 'membenci' bangsa lain dan agama lain. Jauh sekali memusuhi 'umat' agama lain.

Beberapa blogger dan MP begitu 'jahat' sekali mengeksploitasikan 'isu' ini. Mereka cuba tampil menjadi 'Sang Hero' mempertahankan kalimah Allah. Ini juga amalan politik sempit dan jumud.

Saya tidak menyokong ke arah perpecahan agama dan kaum di Malaysia. Semua umat manusia adalah bersaudara. Apa erti kita bersengketa terhadap 'isu' yang boleh membawa kepada titik pertemuan dan kemesraan bersama. Islam mengajurkan perbincangan dan dialog. Kita perlu ke arah positif, bukan negatif.

Hari ini dua gereja di serang. Esok, lusa siapa tahu?. Jangan sampai ada yang terkorban. Kelak nanti buruk padahnya pada negara.

No comments:

Post a Comment