Monday, November 19, 2012

Hanafee b. Abd. Rahman

Pemergian sahabatku pada 18-11-2012, 9 pagi akibat serangan jantung adalah perkara yang sakit menyakitkan untuk ditelan. Pemergian yang secara tiba-tiba dalam usia 27 tahun. Muda. Isteri yang sedang mengandung benihnya, sudah tentu bukan suatu perkara yang mudah untuk diterima. Mati itu pasti. Mati itu benar. Maka sebagai manusia kita harus mengakui tentang perkara tersebut. Sebagaimana firman Allah swt, dalam Surah Al-Imran, ayat 185, "Tiapa-tiap yang bernyawa akan merasakan mati. Dan sesunggguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahamu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan"

Maha Suci Allah yang membuktikan kebenaran tentang kematian itu. Tidak kenal usia dan latarbelakang. Dibuktikan kepadaku bahawa umur yang muda. Tidak pula akan hidup selamanya. 

Kesedihan ini akan menjadi nyata selama-lamanya. Sahabatku, yang dikenali sebagai 'Sahabat Dunia Akhirat' padaku. Tanpa perlu merujuk kepada istilah manusia lain. Tanpa perlu mendengar apa dikata manusia lain. Tanpa perlu pedulikan apa yang disebut oleh manusia lain. Hanafee b. Abd.Rahman adalah sahabatku dunia akhirat.

Segala kenangan yang kita lalui bersama. Sejak kita menggenggam erat tangan. Bersalaman untuk berkenali. Mengetahui dirimu secara jelas dan nyata. Tiada yang dapat digantikan dengan harta benda. NIilai persahabatan yang kita jalin bersama. Adalah penghargaan kita di dunia. Ditemukan oleh Allah swt. Maka diakhiri jua oleh Allah swt.

Akan aku pahatkan segalanya. Air mata menjadi temanku. Al-Fatihah penyambung antara kita selepas ini. Tidak akan aku biarkan diriku terpalit lagi dengan kesalahan-kesalahan yang dilalui.

Aku benci dengan diriku sendiri. Saat kau hidup. Aku biarkan dirimu bersendirian. Pada mata yang memandang. Melihat ini satu kebiasaan. Tetapi pada diriku. Ia adalah kesalahan. Kesalahan yang tidak dapat aku ukilkan dengan kata-kata. Mungkin. Ini adalah takdir Allah swt. Melihatmu bersama kebahagian dari jauh. Mendengar khabar beritamu dari pihak lain. Adalah kesalahan dariku. Tidak mencari dan mendekatimu.

Sahabatku. Aku memaafkan segala kesilapan yang lalu antara aku dan kamu. Tidak terdetik dihatiku persoalan dendam yang jitu. Tiada lagi khilaf antara kita di atas dunia. Segala-galanya aku halalkan. Dunia dan akhirat. 

Bermunajat aku siang dan malam. Memohon agar rohmu tenang di sana. Bersua kembali dengan Pencipta. Dalam keadaan syurga. Aku bermohon agar kau ditempatkan bersama-sama dengan golongan yang beriman dan beramal soleh. Tenang bersama kedua ibubapamu. Tenang bersama PenciptaMu.

Sahabat. Kau adalah permata hatiku. Salahnya aku kerana membiarkan persahabat kita 'digantung' begitu sahaja. Terkilannya aku dengan diriku sendiri. Membiarkan kau berseorangan tanpa teman.

Maafkanlah aku Hanafee b. Abdul Rahman. Maafkan aku. Maafkan aku. Maafkan aku.

Aku sayang kepadamu. Sayangnya aku bagai menyayangi saudaraku sendiri. Kau adalah sabahatku dunia akhirat.

Ketemulah kita nanti di alam yang lain. Akan aku mendekatimu. Mengenalimu sekali lagi. Akan ku tunggu saatnya itu. Saat jasadku dijemput Malaikat Izrail. Untuk bertemu dengan mu.

Semoga rohmu tenang di sana........




2 comments:

  1. al-fatihah. saya juga masih terkesan dengan pemergian allahyarham. tapi saya percaya beliau sudah ditempatkan bersama dengan yang baik-baik.

    mengenali allahyarham dari 2005, baru lapan tahun tapi rasa seperti sepenuh hayat saya dipenuhi dengan kisah suka duka bersama beliau. saya bersyukur dipertemukan dengan beliau.

    -syazwanuddin saliman
    syazwan.saliman@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Salam Zul,

    Thank you for this post..

    Kirim salam pada emma. =)

    ReplyDelete