Thursday, January 20, 2011

Debat: Pendemokerasian Ilmu Politik


Di dalam negara kita. Belum pernah mana-mana pemimpin utama mengadakan debat secara terbuka di mana-mana. Baik tv atau radio. Kita terbiasa sekali dengan forum atau wacana minda. Lebih kepada santun santai dalam percanggahan idea ataupun dasar. Kita belum pernah melihat seorang calon Perdana Menteri atau Perdana Menteri sendiri berlawan hujah di mana-mana yang dinamakan acara debat itu. Perkara sebegitu masih lagi asing dan tidak menjadi budaya di negara 1Malaysia ini.

Pendemokrasian ilmu begitu berkembang baik di negara-negara Barat dan Eropah. Mereka sentiasa menganjurkan debat dan forum yang luar biasa bagi mengetengahkan idea-idea dan input ilmu pengetahuan bagi masyarakat. Bahkan, di Amerika Syarikat. Calon-calon Presiden US sendiri akan tampil bagi 'mempromosikan' ideanya dan dasar partinya sekiranya beliau dipilih sebagai Presiden. Mereka akan diwawancarakan secara seimbang dan saksama. Syarikat produksi televisyen akan mempertontonkan kepada umum secara terbuka idea mereka. Mereka berdebat dikhalayak awam. Bercakap itu dan ini. Menyampaikan mesej-mesej politik secara berhemah dan penuh dengan demokerasi yang syumul.

Masyarakat akan dipertontonkan oleh semua itu. Mereka menimbang dan menilai. Melatakkannya di neraca yang betul bagi memilih calon yang sesuai bagi menjadi pemimpin mereka selama sepenggal. Mereka tidak gentar membuat pilihan. Tidak ditakutkan dengan huru-hara atau pecah belah. Bankrap atau tidak maju. Masyarakat mereka terdedah dengan bacaan awam dan maklumat yang tidak berat sebelah. Kalau ada yang salah dipihak kerajaan, mereka dedahkan di media utama. Kalaua ada yang positif, mereka memuji serata dunia. Begitulah sebaliknya. Mereka begitu hebat dalam pendemokerasian ilmu. Itu Barat.

Dalam sejarah Islam sendiri. Menyaksikan pemimpin utama kerajaan atau Rasul dan Nabi yang diutuskan oleh Allah SWT sentiasa menggunakan lapangan hujah dan debat dengan musuh-musuh utama Allah. Musa as bertembung dengan Firaun yang zalim. Nabi Ibrahim as bersama dengan Raja Namrud. Nabi Muhammad SAW juga tidak terkecuali bertembung dan berhujah dengan pemimpin-pemimpin Arab Musyrikin termasuk dengan bapa saudaranya sendiri.

Apabila Ketua Pembangkang, Dato'Seri Anwar Ibrahim mencabar PM Najib Tun Razak dalam penjelasan 100 hari PR sebagai kerajaan. Responya agak negatif. Bahkan, respon PM semalam lebih mendedahkan kepada kita bagaimana definisi 'debat' dalam pemikiran sang Perdana Menteri itu. Beliau menyebut tentang bagaimana beliau adalah seorang PM, dia tahu akan semua segala rahsia si Anwar Ibrahim. Kalau didedahkannya. Demam Anwar. Itu kata-kata PM.

Najib Razak dan seluruh kepimpinan UMNO/BN bebas mengktritik tawaran 100 hari PR di media massa. Mereka memberikan pendapat secara meluas dihadapan wartawan dan rakyat jelata. Mengkritik dari segenap sudut. Malah, ahli akademik, usahawan, tokoh perniagaan, agensi kerajaan, ISIS dan lain-lain jabatan juga turut diajak bersama untuk mengkritik tawaran PR itu dalam pilihanraya.

Menjadi pelik kepada kita apabila individu yang dikritik tidak mempunyai akses sebagai pihgak yang dikritik untuk menjawab segala kritikan yang dikenakan ke atasnya. Apabila lapangan debat umum dibuka. Si pengkritik tadi menolak secara berterus-terang dan menyebutkan sebagai tidak ada ouput dan nilainya pada masyarakat awam. Kalau tidak ada output dan nilai. Apa perlu PM 1Malaysia itu begitu kalut dan sibuk dengan janji Pakatan Pembangkang tersebut. Sudah pasti, dalam hatinya perkara itu 'menakutkan' proksi politiknya. Kalaupun tidak, sedikit memberikan pengetahuan kepada rakyat. Bahawasanya, negara sebenarnya mampu memberikan keselesaan kepada rakyat. Sekiranya, perbelanjaan kerajaan dapat dijimatkan dan diurus tadbir dengan baik dan telus. Perkataan 'akauntabiliti' sepatutnya menjadi nadi kepda kerajaan. Amalan rasuah pula, menjadi musuh negara secara keseluruhannya.

Berbalik kepada soal debat. PM 1Malaysia itu nampaknya tidak memahami pelawaan debat berbentuk fakta dan hujah. Lawannya, bukanlah peniaga sate atau penjual telur itik. Mereka berdua mempunyai jawatan yang sama dalam amalan Federalisme. Seorang ketua kepada kerajaan. Seorang lagi ketua kepada barisan pembangkang. Elok benarlah mereka berdebat. Mempromosikan tawaran kepada masyarakat. Apa yang mereka boleh lakukan sekiranta dipilih sebagai Ketua Kerajaan pada pilihanraya yang akan datang. Biar rakyat menyaksikan siapa yang layak diangkat menjadi PM. Yang menikus atau yang berhujah.

Bukannya berdebat isu peribadi. Isu-isu peribadi wajar ditolak ke tepi. Kalau sebelah sana menuduh sebelah sini 'tidak bermoral', sebelah sini pula ada juga isu 'moral' tentang sebelah sana tentang perkara yang sama. Semua pihak mengetahuinya. Yang berbeza, seorang ke mahkamah, seorang lagi tidak.

Kita tolak ke tepi perkara itu. Yang hendak kita menyaksikan adalah hujah dan kebijaksanaan kedua-dua pemimpin utama itu. Mempertahankan dasar dan idea. Mengetengahkan agenda dan prinsip kedua-duanya. Tidak ada hakim atau juri. Ia bukan perlawanan atau pertarungan. Tiada kalah dan menang. Yang perlu diutama adalah pendemokrasian ilmu itu. Ia menjadi titik permulaan kepada politik Malaysia yang lebih berani dan proaktif.

Kalau benar ia berlaku. Maka beruntunglah kita melihatnya.

Mulakan 2011 dengan suasana politik yang lebih berkualiti. Rakyat dihidangkan dengan politik 'Natural Justice'. Bukan adu domba dan hujah perkauman sempit mana-mana pihak.

Saya sukakan hal yang demikian. Bukan modalnya UMNO, PAS atau PKR.

Yang menggembirakan kita ialah 'Demokerasi Ilmu' itu wujud dalam negara.

Kalaupun kita tidak mampu mendemokerasikan masyarakat secara menyeluruh.

Kita mulakan dengan RTM.

Saya pasti ramai yang akan menontonnya.

Berkaitan:
Cabaran debat Anwar: kalau saya dedah segalanya...ada yang demam
Berdebatlah Najib, Rakyat Mahu Melihat Anwar Demam
Bersungguh-sungguh Najib pamerkan dia tak ada otak
Debat:Najib wajar sambut tawaran Anwar
Respon kepada ISIS: Malaysia bankrap jika laksana program Buku Jingga?

1 comment:

  1. perkongsian ilmu itu penting.. sekurangnya ia boleh membuka mata rakyat yang taksub kepada kepentingan politik semata-mata... saya amati setiap bait kata saudara yang mengajak rakyat supaya menjadi bijak berfikir tanpa ader wujudnya kepentingan tertentu... jangan rakyat menderita lagi akibat dari ketaksuban sang menteri yang tamak haloba... tahukah rakyat menderita.. tahukah anak-anak muda sedang di amabang satu masalah yang akhirnya merosakkan negara.. kita ketandusan sang wira yang akan mertabatkan negara.... salam...

    ReplyDelete