Sunday, October 10, 2010

UPSR dan PMR

Kementerian Pelajaran hari ini memutuskan bahawa PMR tidak akan berfungsi lagi sebagai sebuah peperiksaan yang menilai para pelajar dari menengah rendah. Selepas isu ini disebut oleh Menteri Pelajaran beberapa bulan yang lalu, berlakunya persidangan meja bulat September lalu bagi memperhalusi cadangan memanusuhkan PMR dan UPSR. Keputusan yang dibuat, PMR akan dimansuhkan pada tahun 2016. Manakala UPSR akan diteruskan dengan penambahbaikan akan dibuat ke atasnya.

Saya secara langsung bersetuju dengan keputusan yang diputuskan kabinet. Bertambah-tambah, kerajaan juga buat pertama kalinya tidak lagi bertindak secara tergesa-gesa dalam membuat keputusan. Hal ini kerana, dasar PPSMI mungkin memberi banyak pengajaran kepada kerajaan dan negara. Dalam hal pendidikan ke atas masyarakat sesebuah negara bangsa. Ia tidak boleh secara mudah ditukar ke sana dan ke sini. Ia bukan seperti mendandan rambut. Sekejap hendak lurus, sekejap hendak kerinting. Esosk-esok hendak warna pula!

Ia tidak boleh begitu. Dasar pendidikan negara mestilah konsisten dan menepati suasana dan masa.

Kerajaan sebelum ini berjaya menjayakan persidangan meja bulat dengan pendidik. Mereka berbincang dan memperhalusi. Inilah nilai musyawarah yang jitu. Mencari keputusan dikalangan cerdik pandai. Bukan berbincang dengan mereka yang bebal. Mengaku bijak dihadapan orang ramai.

Pendidikan negara kita terlalu berorientasikan peperiksaan. Ia kadang-kadang dilihat terlalu memetingkan keputusan peperiksaan berbanding keupayaan pelajar-pelajar mengembangkan bakat dan kebolehan mereka. Kita terlalu fokus kepada berapa 'A' yang perlu diperolehi. Menekankan yang hebat dalam peperiksaan antara yang bijak dan pandai. Yang tercorot bodoh tiada tandingan. Di sekolah-sekolah tertentu. Diadakan pula sistem yang mengasingkan pelajar pandai dan kurang pandai. Sehingga begitu sekali.

Guru terus menekankan aspek silibus dan latihan yang berasaskan peperiksaan. Bayangkan. Sekiranya anda berada di sekolah sains atau berasrama penuh kadang-kadang perlu menghadapi 8 peperiksaan setiap setahun pengajian. Belum lagi dicampur PMR dan SPM. Pelbagai ujian perlu mereka hadapi. Manakan tidak mereka terus dengan buku dan nota. Hendak tendang bola pun mereka tak reti!

Saya tidak kata peperiksaan itu tiada kepentingan. Tetapi pada pendapat saya. Ia mesti diseimbangkan antara fungsi subjek dan keupayaan pelajar dalam bidang bukan akademik. Buka seluasnya peluang pelajar dalam kesenian, kreativiti, komunikasi, bakat dan kebolehan mereka bersosial dengan masyarakat. Dedahkan kepada mereka tentang isu-isu semasa, bincangkan hal dalaman negara, perpaduan, kesepakatan, agama dan toleransi. Perbanyakkan pertandingan dan perlawanan antara mereka. Pidato, debat, pantun, sajak, lakonan, nyanyian dalam Bahasa Melayu dan Inggeris. Juga persaingan dalam pertandingan berorientasikan agama dan budaya. Biarkan pihak sekolah menentukan bagaimana programnya.

Hari ini. Kita bukan tiada itu semua. Cuma kekangan masa dan ruang yang disediakan terlalu terhad untuk guru dan pelajar. Apabila pelajar dibebani dengan ujian dan peperiksaan. Keputusan yang cemerlang membuatkan mereka terasa tidak perlu melibatkan diri dengan aktiviti. Kebimbangan mereka kepada keputusan peperiksaan membataskan segala-galanya. Maka mereka selesa dengan bercermin mata, duduk di bawah meja memegang nota.

Bagaimana dengan suasana itu?

Bolehkan kita semua berhadapan dengannya. Atau kita perlukan anjakan paradigma secara bersama.

Ia boleh dimulakan hari ini.

No comments:

Post a Comment