Saturday, August 21, 2010

Khutbah Jumaat

Nama KM Pulau Pinang sekali lagi menjadi agenda UMNO dan Utusan Malaysia. Kali ini senjata perkauman tersebut dihalakan dengan melibatkan masjid dan khutbah Jumaat. Kononya, ada beberapa masjid di Tasek Gelugor, Permatang Pauh dan Kepala Batas. Melalui khatibnya, telah menyebut nama Lim Guan Eng dalam doa khutbah kedua bagi menggantikan nama YDPA dan TYT sebagai Ketua Agama Negeri.

Belum ada sebarang laporan atau siasatan. Baru tuduhan semata-mata oleh Pengerusi UMNO P.Pinang, Zahid Hamidi. Beliau yang menuduh dan mengeluarkan kenyataan itu. Laporan atau siasatan belum ada. Namun demikian. Ia tidak menghalang sama sekali Utusan Malaysia, RTM dan TV3 membuat laporan seolah-olah ia benar-benar berlaku dan memang terbukti berlaku. Ramadhan tidak sedikit pun menghalang 'mereka' menabur fitnah jahat dan amalan politik murahan seumpama ini.

Berita Utama di TV3 dan RTM ada menyiarkan beberapa individu yang kecewa dengan situasi tersebut. Biadap, kurang ajar, gila kuasa, hina Islam dan lain-lain dihamburkan ke dalam televisyen oleh mereka. Sepanjang laporan itu juga. Tiada nama Imam disebut, Khatib yang membaca khutbah juga tidak disoal media atau menyebut namanya. Bahkan, nama masjid di tiga tempat dakwaan Zahid Hamidi itu juga tidak didedahkan.

Pelik.

Mengapa pelakon utama seperti Imam, Khatib, Siak, Bilal atau sekurang-kurangnya jemaah pada hari Jumaat terbabit ditemuramah oleh RTM dan TV3.

Nama masjid juga tidak disebut bersama.

Betulkah ada?. Atau ini polemik UMNO bagi menimbulkan rasa kurang senang pengundi Melayu terhadap Lim Guan Eng?. Senjata perkauman ini boleh tentu memakan tuan dan diri sendiri. Selepas isu bazar Ramadhan di Komtar. Nampaknya, permainan UMNO terhadap isu perkauman masih lagi menjadi sasaran mereka.

Sampai bila?

UMNO sebenarnya gagal mencari kelemahan Lim Guan Eng dalam isu pentadbirannya di Pulau Pinang. Mereka gagal untuk mengaitkan Guan Eng dalam isu rasuah, penyalahgunaan kuasa, salah guna wang negeri, mengaut kekayaan untuk diri dan keluarga, membolot projek atau ketidakseimbangan kaum di P.Pinang. Secara sedar, Guan Eng dilihat begitu bersih dalam amalan pentadbirannya di kerusi KM tersebut. Kegagalan UMNO untuk menjatuhkan PR di P.Pinang atas isu rasuah dan salah guna kuasa memaksa mereka menggunakan pendekatan perkauman sejak P.Pinang di perintah oleh DAP.

Sejak hari pertama selepas Mac 2008. Senjata UMNO adalah perkauman. Mengapa?. Itulah sahaja modal yang ada.

Tidak malukah kita dengan amalan politik bersih seorang KM sehingga musuh politiknya tercari-cari kaedah yang sesuai bagi menjahanamkan krarier politiknya?

Bagaimana dengan tuduhan rasuah terhadap MB Melayu seperti Khir Toyo, Shahidan Kassim, Idris Jusoh, Ali Rustam dan Muhyiddin Yassin. Mereka sentiasa dilihat tidak bersih dan tidak terpisah dengan kekayaan diri dan amalan rasuah.

Tidak malukah kita?

Hari ini. Akibat tidak dapat melawan secara 'jantan'. UMNO yang dilihat semakin terdesak dan mendesak. Selain bantuan NGO Melayyu di P.Pinang dan bantuan tulus ikhlas dari Utusan Malaysia, RTM dan TV3. Seia dan sekata. Mereka menggunakan isu perkauman yang memaksa masyarakat mencongak mata melihatnya.

Saya yakin dan percaya. Individu yang mempunyai nilai akademik yang tinggi. Tidak termakan senjata ini.

Senjata murahan dan politik perkauman sebegini tidak lagi diterima masyarakat cerdik pandai di Georgetown dan Butterworth.

Sebaliknya. Kita sedia menerima KM yang walaupun tidak Melayu. Tetapi tidak bangsat seperti MB dan KM Melayu!

Berkaitan:
Khutbah: Kenyataan politik sempit Zahid Hamidi
Mufti teliti isu khutbah
Khutbah: PAS sokong siasatan rapi
Waspada tiupan api perkauman UMNO Bn
PAS ganti UMNO jadi teras politik Melayu

No comments:

Post a Comment