Thursday, May 20, 2010

Terima Kasih Lim Guan Eng

Dalam usaha UMNO memainkan isu 'Ketuanan Melayu'. PERKASA dengan isu perkauman sempit mereka. Masyarakat Melayu, walaupun sedikit termakan dengan permainan politik perkauman. Menyaksikan PR tewas di Hulu Selangor. Hasil pengundian menunjukkan undi kepada PKR dari kaum Melayu menyaksikan sedikit penurunan. Namun, undi masyarakat Bukan Melayu dilihat masih utuh dan kekal.

Di Sibu. Kawasan campuran beberapa kaum. Di sana. Masyarakat Melayu bukan majoriti. Menyaksikan BN tewas tersungkur di kawasan campuran.

PERKASA terus diam membisu. Ternyata. Senjata perkauman yang dimainkan mereka memakan diri. Hari ini. PERKASA cuba hendak mengajar MCA bagi menarik sokongan kaum Cina itu.

Selepas isu 'Ketuanan Melayu', Cina pelampau dan 'Bangkitlah Melayu'. Sang Katak Berahim terpaksa berundur kebelakang bagi memenangi semula hati masyarakat Cina yang terguris kerana isu perkauman itu.

Sikap sebeginilah yang akan menjadikan masyarakat Cina menuntut yang bukan-bukan. Oleh kerana PERKASA yang memainkan isu. Kerajaan Malaysia akan melunaskannya.

Tuntutan Tan Sri Vincent Tan sudah dilunaskan Presiden UMNO. Mungkin lebih daripada itu.

Kerana akal yang pendek, perjuangan haprak Ibrahim Ali lah yang akan 'melahirkan' lebih banyak tuntutan yang bukan-bukan.

Selepas itu kata Cina melampau.

Singkat betul percaturan politik Ibrahim Ali.

Di Pulau Pinang. Kerajaan Negeri melalui pimpinan Lim Guan Eng terus konsisten membantu rakyat. Terbaru. Kerajaan PR Pulau Pinang telah menambah peruntukan kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan sekolah tahfiz sebanyak RM1.75 juta berbanding RM1.5 juta pada tahun lepas.

Terima Kasih tidak terhingga.

Kalaupun ia nampak sedikit. Tetapi ia cukup bermakna. Paling kurang pun dapat kita membandingkan angka peruntukan tersebut dengan negeri-negeri pimpinan pemimpin Muslim di Johor, Pahang, Negeri Sembilan, Melaka, Terengganu dan Perlis.

Lebih-lebih lagi. KM Pulau Pinang itu Cina. Kafir kata UMNO dan PERKASA.

Kalau ada anak-anak muda menjawab. 'Eleh bukan banyak pun, saja nak menunjuk-nunjuk, UMNO dah lama pun bagi peruntukan pada sekolah agama'

Jawab pada ahli parti sekualar itu. UMNO telah memberhentikan peruntukan bantuan SAR sejak 2003 lagi. Ketika Tun Mahathir menjadi PM.

Kalau ada pun. Ia hasil usaha tokoh-tokoh korporat yang menderma. Termasuk di Kedah dan Kelantan.

Itu wajah UMNO.

Berkaitan:
RM1.75 juta bantu SAR, Tahfiz oleh Kerajaan PR Pulau Pinang.

No comments:

Post a Comment