Thursday, May 27, 2010

Gerakan Akademik

Salam perjuangan,

Para pendidik, guru, pensyarah, tutor, guru tuisyen dan guru pra-pendidik kanak-kanak di tadika.

Masih lagi dalam ‘mood’ hari guru. Terasa begitu salju dihari 16 Mei yang gilang-gemilang. Pertama dikali disambut sebagai ‘Guru’ dan masih lagi menyambut hari guru yang sama-sama terasa akan nikmatnya. Pekerjaan yang didamba sekian lama oleh si ibu. Akhirnya, anak yang dijagai dan dipeliharai. Sebelum menutup mata. Melihat anak lelakinya bergelar guru. Si ibu dari kecil amat mendamakannya. Diminta diletakkan sebagai pilihan kedua ke unviersiti. Jadilah cikgu katanya. Segerak itu juga, si anak tidak menolak hajat ibu yang terlalu disayanginya. Gantilah gunung dengan emas. Anaknya itu tetap menolak demi ibu. Mengaku kesayangannya juga. Kadang-kadang dikongsi dengan teman-teman.

Segera dengan doa. Selepas tamat pengajian di universiti. Tamat dengan Major Pentadbiran dan Keadilan Sosial dan Minor Pengajian Sejarah. Tidak menjadi guru tamatnya.

Berkat doa. Cakap-cakap sehari-hari hingga menjadi wirid dibibirnya. Makbul juga doa si ibu dari Yang Maha Pemurah. 2 tahun berkelana. Terumbang-ambing dalam tempoh itu. Realiti akhirnya, si ibu berjaya juga melihat anaknya itu menjadi guru.

Demikian itu. Peluangnya untuk terus berkarya dalam pendidikan. Menjadikan guru pekerjaan yang tiada sepenuh dihatinya. Bukan tidak bersyukur. Tetapi hasratnya mahu mencapai setinggi-tinggi langit d bidang ke akademik di peringkat pengajian tinggi.

Namun. Allah menentukan dia bermula dari bawah. Tidak mencapai dengan mudah. Terbatas ruang angkasa. Turut juga ia akan permintaan ibunya. Sekurang-kurangnya. Hati si ibu tua itu. Ada anaknya seorang dari jumlah enam itu. Yang menjadi guru.

Bila ditanya rakan-rakan. Seronok tak ditempat kerja baru?. Terus dijawab. Seronok tetapi bosan sikit. Yang lain saya komited. Terutama melihat para pelajar berumur 16 dan 17 tahun. Mampu berbahasa Inggeris dengan baik, Imam di surau. Mampu bercakap, berbahas dan berdialog. Keupayaan membuat sebuah video pendek sempena Hari Guru. Yang dikira media yang sangat baik untuk mereka yang berumur 17 tahun!. Lebih baik dari pelajar diploma beberapa kolej swasta dan kerajaan. Kadang-kadang. Hati dihujani hujah-hujah untuk diri. Bermula dari mereka yang remaja muda. Tanamkan semangat cintakan negara, patriotik, beragama. Bersifat nasionalisme. Kuat pegangan Tauhidnya. Dicampurkan sedikit kuasa-kuasa moden Islamik. Insyallah. Inilah anak-anak didik yang saya akan hantar ke Institut Pengajian Tinggi. Akan saya kirimkin. Pelajar-pelajar ini ke UM, UKM, UIAM, USM, UiTM dan lain-lain.

Anak-anak Melayu seratus-peratus.

Bertambah cerialah dunia akademik kita.

Akan mekar ikon-ikon Tun Mahathir Mohammad, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Husam Musa, Ibrahim Ali, Azlina Othman, Saifuddin Nasution, Mohammad Sabu, Shaberi Cheek. Dan lain-lain pemimpin-pemimpin kebanggaan negara.

Yang ke depan bakat mereka bermula. Diperinggkat muda. Dibangku sekolah. Bermula dengan Persatuan Bahasa Melayu, Kelab Debat dan Pidato, Pemimpin Pelajar dan ke depan akademik mereka.

Pasti. Pasti kita akan melihat hasilnya.

Pemimpin-pemimpin pelajar inilah yang seterusnya dikembangkan ke dunia politik negara dan dunia. Menjadi Perdana Menteri, Menteri, Ahli Parlimen, ADUN dan kegiatan parti dan pilihanraya.

Mengembang pula ke pentadbiran dan pengurusan dasar, polisi, undang-undang dan peraturan. Mereka akan mencantuninya.

Jadi. Kalau betul asuhan saya diperingkat sekolah. Di sinilah bermulanya. Dunia yang indah itu. Dunia akademik dan kepimpinan. Kalau betul didikan saya. Memahami dunia dan akhirat. Pahala dan dosa. Syurga dan Neraka. Tidak terpisah dunia kehidupan mereka dengan agama dan politik.

Sedarlah mereka nanti. Kalau menjadi pemimpin mesti beramanah, tidak menyalahi peraturan negara, berakhlak mulia, tidak khianati amanah rakyat dan bangsa. Nescaya. Kita akan merasai nikmatnya mempunyai pemimpin yang begitu mulia.

Negara akan dibersihkan dari dunia yang berbeza dengan gerakan berjemaah.

Hanya dengan fakta, kebenaran, pengajaran dan didikan.

Yang diberkati Allah. Kita mahukan suasana itu.

Azam dan tekad itulah.

Saya menerima amanah Allah SWT. Doa ibu yang begitu sekali.

Saya sangan gembira di sini. Peluang saya melukis sedikit gambaran pemimpin negara. Dunia fantasi politik. Menyumbangkan ke arah pembinaan masyarakat baru.

Malaysia Baru.

No comments:

Post a Comment