Wednesday, December 23, 2009

Alahai TUDM....


Terdiam saya seketika. Setelah saya membaca beberapa laporan akhbar dan blog perihal 'enjin jet' TUDM yang hilang. Disyaki dicuri pihak-pihak tertentu. Pihak yang dimaksudkan ialah beberapa anggota TUDM yang bertanggungjawab menghantar enjin jet tersebut ke Eropah untuk dibaiki. Alahai Malaysia....

Ulasan saya. Begitu menyakitkan!. Aspek pertahanan negara merupakan salah satu jentera penting dalam pentadbiran sesebuah negara. Lihat sahaja US, Russia, Iran, Syria, Korea Utara, Israel dan Singapura. Negara-negara ini menghabiskan berjuta-juta wang negara membangunkan sistem pertahanan negara mereka. Dari senapang hingga ke nuklear. Tiada penghujung bagi mereka. Mengapa?. Kerana ia dianggap penting dalam dunia kita hari ini. Peperangan boleh sahaja berlaku. Bila-bila sahaja. Ada 'isu' boleh sahaja berperang. Itu mereka.

Malaysia?. Lihat sahaja laporan Utusan online yang saya 'post' kan. Begitu menjijikan. Enjin Jet F-5E tersebut telah hilang sejak tahun 2007. Hari ini baru disedari. 2 tahun 'aset' pertahanan kita dicuri. Bayangkan!.

Menteri Pertahanan menyatakan ia adalah satu pengkhianatan dan penderhakaan oleh anggota tentera terbabit. Yang mencuri dan yang menjadi 'dalang' pencurian. Itu kata Menteri. Saya setuju. Tetapi bagaimana pula dengan tanggungjawab 'Jeneral' TUDM. Adakah dia juga perlu disalahkan?. Atau setidak-tidaknya bertanggungjawab atas kecurian dan kehilangan enjin pesawat terbabit?. Dia Jeneral. Kalau 'aset' pertahanan dicuri dia tak tahu, macam mana pula kalau kita diserang oleh mana-mana pihak. Mana mungkin dia tak tahu. Nahas negara ada Jeneral begini. Tak sempat kita nak menyusun strategi. Atau setidak-tidaknya menyorok lari.

Itu kata saya. Bukan Menteri. Polis sudah menjalankan siasatan. Tetapi belum lengkap kata Peguam Negara. Dianggarkan harga enjin pesawat terbabit bernilai RM50 juta. Setiap satu. Bukan murah. Kalau RM50 juta digunakan untuk 'Dana Pendidikan' mungkin kita tak perlukan PTPTN.

Tahun 2007. Menteri Pertahanan kita waktu itu adalah 'Perdana Menteri Malaysia' sekarang. Dia pun tak tahu enjin pesawat itu hilang. Dia minta disiasat. Semuanya tak tahu. Siapa yang tahu, saya pun tak tahu. Masing-masing cuba hendak mengelak dari mengambil tanggungjawab. Anggota TUDM yang mencuri dah dikenal pasti. Kita tunggu. Mengharapkan pendakwaan yang telus dari Mahkamah. Rakyat mesti tahu. Jangan diselingdungkan kes ini. Ia sangat mustahak. Mustahak sangat!.

Maruah negara tercalar. Mesti pemimpin Singapura sedang tertawakan kita. Begitu lucu. Enjin pesawat di dalam pengawasan TUDM boleh hilang. Dicuri katanya. Saya masih ingat kejadian di Kem ATM cawangan Tentera Darat. Tahun 2001. Kem itu di Sauk, Perak. Pasukan 'Al-Maunah' pimpinan Saudara Amin berjaya melarikan pelbagai senjata api dari kem tersebut. Dengan membawa 3 Pajero, 12 orang rakan. Mereka memperdaya anggota tentera kita. Amin dengan berjanggut boleh mengarahkan seorang koperal ATM berkawat jam 3 pagi!. Begitu mudah.

Itu tentera kita. Tentera yang diharapkan untuk mempertahankan negara.

2 comments:

  1. saudara..
    MINDEF adalah lubok dosa!!! \


    Saya sedih ,melihat perkara ini.. semua negara sedang berusaha untuk maju tapi negara kita terus mundur..


    Angkara siapa??

    Masih adakah harapan untuk malaysia???

    ReplyDelete
  2. Masih ada. Saya percaya. Sekiranya rakyat bersatu membuat perubahan. Berani untuk berubah. Kita akan menikmati 'pemerintahan' yang lebih baik. Insyaalah.

    Bersama menjana perubahan!

    ReplyDelete