Saturday, December 26, 2009

Politik sebagai ilmu

Saya yakin dan percaya. Ilmu politik mesti didedahkan awal kepada rakyat Malaysia. Ilmu pentadbiran dan politik mesti seiring dan sejalan. Melihat kepada situasi semasa, ia amat membimbangkan. Remaja dan belia. Kurang berminat dan tidak mahu mengambil bahagian dalam kedua-dua perkara ini.

Ilmu pentadbiran ,teori politik, sejarah negara ada di dalam silibus pendidikan. Saya mengakui perkara tersebut. Terang lagi bersuluh. Di awal sekolah menengah rendah lagi, ilmu ini ada disebut di sekolah-sekolah. Namun, 'roh' terhadap ilmu ini kurang dititik beratkan. Baik kepada pelajar mahupun guru. Ia menakutkan bagi sesetengah pihak. Mendekatkan diri dengan ilmu pentadbiran dan politik dianggap akan menyokong satu-satu pihak. Parti dan pemimpin-pemimpin tertentu. Sangat mudah dilihat berpihak. Ini yang menakutkan.

Dengan itu, ilmu politik dijauhkan. Dari guru kepada pelajar. Kakitangan pendidik, awal-awal lagi diikat dengan 'bai'ah'. Disebut 'AKUJANJI". Ini mutlak. Pegawai dan kakitangan pendidikan sama sekali 'diharamkam' menyertai atau bergelumang dengan politik. Ilmu politik dijauhkan dari mereka. Diperingkat sekolah. Murid-murid sekolah menengah jauh sekali didekatkan dengan ilmu politik. Mereka dijauhkan. Sehingga ke peringkat universiti. Ditakutkan mahasiswa Malaysia dengan 'AUKU'. Ini tambah membebankan.

Sedangkan, kita sentiasa menyebut 'Mahasiswa Pelapis Kepada Kepimpinan'. Bagaimana hendak menjadi pelapis kepada instrument kepimpinan kalau ilmu politik dijauhkan. Barangkali pemimpin boleh diwujudkan dengan kekayaan dan rancangan realiti. Bukan dari ilmu. Saya belum jumpa teori sebegitu.

Pemimpin yang ada hari ini begitu hebat. Mereka dilahirkan dengan 'karisma' yang tersendiri. Lihat sahaja Tun Mahathir, Anwar Ibrahim, Tengku Razali Hamzah, Nizar Jamaluddin, Husam Musa dan lain-lain. Rata-rata mereka dilahirkan dari ilmu politik yang sempurna. Bermula dari institusi pendidikan. Politik kampus era 70'an dan 80'an. Mereka membanggakan kita semua.

Namun, mereka bakal meninggalkan kita semua satu hari kelak. Sehingga hari ini belum ada mekanisme dari mana-mana pihak untuk 'melahirkan' pemimpin sedemikian rupa. Doktrin yang ada pada hari ini masih belum nampak kejayaannya. Sistem kita masih menekan mahasiswa dengan peraturan dan undang-undang yang bukan-bukan. Mahasiswa dan para pelajar dijauhkan dengan ilmu politik. Mereka ketinggalan jauh. Kesedaran terhadap isu-isu semasa jauh ketinggalan. Rata-rata remaja dan belia tidak berminat dengan ilmu politik. Hatta, definisi 'federalisme' pun mereka tidak mengetahuinya!. Mereka membimbangkan kita.

Poliltik adalah ilmu. Ilmu yang bermanfaat bagi melahirkan pemimpin dan negara yang sempurna. Jangan dibenci ilmu itu.

No comments:

Post a Comment