Wednesday, December 16, 2009

Organization Behaviour

Sahabat saya ada bercerita tentang seorang 'teman' sekerja saya, yang mutakhir ini sering disindir, diperli dan diumpat oleh teman-teman sekerja yang lain. Mereka satu Jabatan. Saya dan sahabat lain Jabatan. Kami saling kenal. Saya dan sahabat sudah sedia maklum dengan perangai 'orang-orang' di Jabatan itu, tempat 'teman' saya tadi disindir, diperli dan diumpat. Kata sahabat saya, 'teman' saya disindir oleh 'budak-budak' baru. Staf baru maksud saya. 'Teman' saya dah bekerja lama di situ. Saya pun baru. Tidak sampai setahun. Saya agak terkejut. Agak berani mereka. Belum setahun bekerja sudah berani untuk mencipta onar. Ini 'Kelaku Organisasi'. Dalam bahasa Inggeris disebut Organization Behaviour. Saya dapat A subjek ini di UM dulu masa saya belajar. Semua tempat kerja ada. Baik di tempat saya atau di tempat anda.

Di Jabatan saya, ada juga. Tidak begitu teruk seperti di Jabatan 'teman' saya tadi. Kami berjaya mengawalnya sedikit sebanyak. Ada bukan tidak ada. Sahabat saya dan beberapa teman-teman lain berjaya mengubahnya. Dibawa 'atmosfera' baru di dalamnya. Suasana dan budaya kerja berubah sedikit. Dulu, kata mengata, umpat mengumpat, sindir menyindir, iri hati dan dengki begitu ketara. Tetapi, sejak sahabat saya dan teman-teman menggerakkan arus perubahan. Suasana 'jahat' itu hilang sedikit. Hari ini, tenang sedikit. Semuanya bersatu tenaga bagi meningkatkan mutu Jabatan dan menggerakkan perkembangan ilmu pengetahuan dikalangan kami. Budaya kerja menjadi keutamaan.

Berbalik kepada cerita tadi. Sahabat saya meminta pandangan. Saya kalau boleh tidak mahu campur tangan atau menyibuk hal orang. Hal saya sendiri belum selesai. Saya tak suka masuk urusan fitnah mana-mana pihak. Dari fitnah boleh timbul pelbagai persepsi. Dari persepsi boleh munculkan imej yang tidak baik kepada orang yang difitnah. Saya bimbang dengan hal itu. Tetapi, sahabat saya meminta untuk difikirkan. Kasihan katanya pada 'teman' saya yang disindir-sindir rakan sekerja. Junior pulak tu!. Saya terdiam seketika. Ada betul kata sahabat saya. Takkan nak dibiar begitu.

Saya fikir. Perlu dibawa 'atmosfera' yang dicipta teman-teman ke Jabatan lain. Kalau di Jabatan saya berjaya kenapa tidak di Jabatan mereka. Masalah di Jabatan 'teman' saya mereka berpuak-puak. Jurang senior-junior begitu ketara. 'Budak-budak' baru dihasut oleh senior tentang keburukan syarikat dan pekerja-pekerja lain. Malang. Senior di situ menyemai budaya 'jahat' kepada pekerja baru. Diburukkan 'teman' saya tadi kepada 'budak-budak' baru. Mereka berada dilandasan yang salah. Salah sama sekali. Si senior kencing berdiri, si junior kencing berdiri. Itu mereka.

Saya benci dengan suasana kerja sebegitu. Memburukkan orang lain, memfitnah, mengata, mengumpat, dengki dan iri hati menjadi budaya orang kita. Mengapa begitu. Katanya itu budaya 'Orang Melayu'. Saya tidak menyokong pendapat tersebut. Saya fikir, tidak sejahat itu Orang Melayu. Yang buruk adalah sebahagian dari bangsa itu. Jangan diburukkan semua. Semua Orang Melayu. Apa faedah dan manfaat yang kita dapat dari berbuat begitu? Apa untungnya mereka berperangai seperti 'syaitan' bertopengkan manusia. Saya tak tahu. Barangkali mereka tahu untungnya. Saya akan menentang suasana 'jahat' ini. Saya perlu masuk campur bagi mengubah suasana 'jahat' di Jabatan 'teman' saya. Perlu saya kira. Yang mengata 'budak-budak' baru. Yang menjadi ketua si pekerja lama. Saya kenal, sahabat saya juga kenal, 'teman' saya lagi kenal.

Saya fikir. 'Atmosfera' yang indah di Jabatan saya perlu di bawa ke sana. Caranya?. Saya akan bersama sahabat saya dan teman-teman mencari strateginya. Bukan untuk membantu 'teman' saya sahaja, lebih dari itu. Lebih dari itu perlu diubah budaya kerja yang 'jahat' ini. Semoga ia berjaya!

Sabda Rasulullah: "Seorang Muslim adalah adik beradik kepada seorang Muslim yang lain. Ia tidak akan menganiayai adik beradiknya sendiri dan tidak akan memalukannya dan tidak pula akan membiarkannya (terlantar). Semua hal mengenai Muslim adalah terlarang bagi adik beradik segama dengannya: darahnya, hartanya, maruahnya." Catitan Imam Muslim.

No comments:

Post a Comment