Tuesday, December 15, 2009

Menjana Ilmu, Memperkasa Kejayaan

Menjelang abad ke-21 segala-gala perhubungan masyarakat, aspek ekonomi, sosial, pendidikan dan pembinaan tamadun manusia akan berpaksikan kepada ilmu pengetahuan. Tanpa ilmu, manusia tidak kira siapa, lelaki atau wanita, pandai atau tidak, miskin atau kaya akan ketinggalan dalam arus pemodenan dan pembinaan tamadun alaf baru tersebut. Di mana kita? Primitif atau terus bersama-sama menempah kejayaan dan kegemilangan tamadun manusia.
Tamadun manusia bermula sekitar 5,000 tahun lamanya. Masyarakat awal membinanya dengan penuh peradaban yang serba serbi dilihat mulia pada saat tersebut. Dari tidak berpakaian terus menutup apa yang perlu. Dari biadap bermula sopan santun, dari bodoh terus berilmu pengetahuan. Aspek pembinaan tamadun manusia tidak terkecuali ilmu pengetahuan. Bangunnya Tamadun Mesir dengan pembinaan Undang-undang yang berhemah dari Hammurabbi, penuh dengan tatacara dan berpengetahuan. Tamadun Eropah pula menyaksikan kegemilangan falsafah kuno yang dipelopori oleh Plato, Augustus. Di China, Kung Fu Tze menekankan aspek-aspek nilai dan moral manusia yang tinggi. Penekanan kepada nilai dan moral menjadi agenda utama Tamadun Cina dalam membina tamadun manusia yang bemoral, berilmu dan berjaya. Islam juga begitu, Nabi Muhammad SAW melancarkan gerakan membina tamadun manusia yang berilmu dan berpengetahuan. Baginda melancarkan dakwah di sana sini bukan untuk penyebaran agama semata-sama, sebaliknya bersama-sama beliau agenda pembinaan ilmu dan membentuk tamadun manusia setelah dirosakkan Arab Jahiliyyah. Tokoh-tokoh di atas telah melancarkan gerakan pembinaan tamadun manusia dengan ilmu, wahyu dan pengetahuan. Gerakan ini terus dilancarkan dan disebarkan kepada manusia berabad-abad lamanya. Penuh tatacara dan bijaksana.
Di mana kita? Setelah gerakan ini dilancarkan manusia terus melupakan pembinaan dan kejayaan ini. Jika dinilai dengan kemudahan dan akses yang ada pada hari ini jauh sempurna dari apa yang ada 5,000 tahun dahulu. Manusia dibekalkan dengan tempat untuk membina ilmu pengetahuan, catatan, buku dan bahan bacaan menjadi penggerak dalam usaha ini. Namun demikian ia tidak menarik perhatian masyarakat kita. Masih ramai di luar sana yang tidak berminat dengan ilmu pengetahuan. Pergi ke sekolah sekadar di arah, membaca sekadar masuk peperiksaan, mencatat nota sekadar yang ada. Meraka memandang enteng suasana akademik. Diperingkat kita, masih banyak kelemahan. Jumlah ponteng kelas semakin menggusarkan. Mereka gembira dengan apa yang ada. Diploma!
Jauh disudut hati, melihat suasana ini. Memandang kiri dan kanan. Melihat anak-anak kita gembira tak bertempat, bergurau tanpa ilmu, berbual dengan bangga tentang telefon bimbit dan cinta, berdamping dengan suasana sepi tanpa ilmu. Bukan orang lain mereka. Sama dengan kita. Mereka berada jauh di sana, ketinggalan dari ilmu, hayal tanpa cita-cita dan lalok dengan cinta dunia.
Kalaulah ada mereka di zaman Hammurabbi, Kung Fu Tze, Plato dan Nabi Muhammad SAW, agaknya di mana mereka? Terus memakai cawat di zaman adanya seluar, atau terus berjalan tanpa baju dengan bangganya?. Hujah kita adalah ilmu, bangun tamadun manusia dengan ilmu, pembinaan jati diri kita dengan ilmu. Kalau bukan dengan ilmu, dengan apa lagi yang perlu kita banggakan.

1 comment:

  1. menarik.. idea dan cara penulisan saudara..

    ReplyDelete