Tuesday, January 25, 2011

Salam




Apabila calon PAS di DUN Tenang, Cikgu Normala mengenakan imej bersarung tangan sebagai aksesori pakaian menutup aurat. Ia dikritik hebat oleh MCA. Bahkan, antara individu utama yang mengeluar kritikan adalah bekas pelakon lucah, Dr. Chua Soi Lek. Yang sentiasa menjadi 'jagaon' dalam kritikannya kepada PAS dan Islam. Ia sama sekali bukanlan pertama kali kritikan kredil dan bersifat jahat yang penah dikeluarkan oleh Soi Lek berhubungan amalan Islam yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Malaysia.

Apakah Soi Lek tidak mengetahuinya atau sengaja menjadi bebal mencari 'isu politik' untuk menyerang calon PR itu?. Ianya diketui secara umum.

Beliau dengan sengaja menyamakan cara pemakaian Cikgu Mala dengan Datin Seri Wan Azizah. Yang turut mengenakan sarung tangan apabila bersalaman dengan orang ramai termasuklah lelaki dan perempuan yang bukan muhrim mereka.

Mungkin. Bagi Soi Lek dan MCA ia sesuatu yang pelik dan janggal. Hal ini mungkin kerana. Apabila mereka bersama dengan wanita UMNO. Seperti Shahrizat Jalil, Noraini, Rafidah Aziz ataupun Rosmah Mansor. Ataupun ketidaksamaan itu ada pada isteri-isteri pemimpin UMNO yang lain. Samada yang bergelar Menteri atau Ahli Parlimen yang lain. Mereka semua tidak memakai sarung tangan untuk bersalam dengan sesiapa sahaja. Baik sama-sama lelaki atau perempuan. Walaupun tidak muhrim. Ia bukan suatu kesalahan bagi pemimpin UMNO dan isteri-isteri mereka untuk bersentuhan dengan lelaki dan perempuan yang tidak muhrim.

Mungkin. Dengan pergaulan sebegitu. Maka, Soi Lek dan pemimpin MCA yang lain merasa ianya suatu kesalahan. Tidak menunjukkan kemesraan dalam khalayak umum. Ajaran sebegitu bukannya sukar untuk kita saksikan mengapa MCA masih lagi keliru dengan cara dan pendekatan masyarakat Islam. Kerana, UMNO sebagai parti orang Melayu dan muslim. Tidak menunjukkan gaya dan pembawakan watak sebagai Islam kepada pemimpin MCA. Bukan hanya dari sudut pakaian dan tatatertib sebagai Muslim. Malah cara berpolitik juga berbeza dengan PAS yang juga berbangsa Melayu dan beragama Islam.

Inilah perbezaan yang dilihat MCA kepada Melayu UMNO dan PAS. Islam UMNO dan Islam PAS.

Apa yang menyedihkan. Sepanjang 50 tahun lebih persahabatan yang dijalinkan UMNO dan MCA tidak membawa apa-apa pengajaran tentang Islam dan Melayu kepada bangsa Cina itu. Walaupun keakraban antara mereka wujud sebelum merdeka hingga kini. Namun, ia tidak lebih kepada persahabatan politik semata-mata. Tidak lebih dari itu. Keindahan 'dunia Islam dan tatasusila budaya Melayu' tidak pernah ditonjolkan UMNO kepada rakan-rakan politiknya. Mereka mengamalkan apa sahaja yang terlintas di kepala. Bukan nas agama.

Malang sekali.

Maka sudah tentulah Soi Lek yang turut juga berlakon dalam filem lucah itu tidak memahami amalan 'salam' yang diamalkan masyarakat Muslim. Batas-batas aurat dan bersentuhan lelaki perempuan. Kerana pemimpin UMNO tidak pernah mengajar mereka 'budaya dan amalan' tersebut.

Sekurang-kurangnya. Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng tidak pernah mempertikaikannya.

Sudah tentu ada beza. Antara PAS dan UMNO.

Kawan-kawan dari UMNO juga menyedarinya.

Mereka yang beralim agama juga pasti mengetahuiya lebih dari UMNO.Namun, kita tidak mendengar mereka mempertikaikan Soi Lek. Adakah mereka menyetujuinya. Tidaklah diketahui.

Seandainya mereka mahu menasihati Soi Lek. Adalah amat molek dengan memulakannya dengan surah An-Nur. Di sana. Ada banyak ayat tentang amalan salam Cikgu Mala.

No comments:

Post a Comment