Wednesday, March 17, 2010

One Malaysia and One Israel: Sama tapi Tak Serupa

Suatu yang menarik itu dibahas. Kemunculan beberapa pendedahan di internet menunjukkan slogan 1Malaysia mempunyai persamaan dengan slogan yang dibuat oleh Israel melalui Perdana Menterinya, Ehud Barak pada tahun 1999.

Adakah benar?

Ia wajar disemak semula.

Untuk rekod. PM Malaysia sememangnya melantik salah sebuah syarikat perunding imej bagi meningkatkan imej Sang Perdana Menteri itu. Syarikat yang diberi nama APCO Worldwide merupakan syarikat perunding imej bertaraf dunia. Pernah memberi khimat runding imej kepada diktator Nigeria, Sani Abacha dan Presiden seumur hidup Kazakhstan, Nursultan Abishuly Nazarbayez. Mikhail Khodorkovosky, pemimpin muda Parti Komunis Russia juga turut menjadi pelanggan APCO Woldwide.

Siapakah APCO Worldwide ini?





Syarikat yang mendapat bayaran RM20 juta dari Kerajaan Malaysia bagi meningkatkan imej Perdana Menteri ini merupakan syarikat milik Yahudi Israel. Mereka sangat terkenal dalam pembinaan imej bagi seseorang individu berpengaruh.

Imej sangat penting bagi seseorang Ketua Kerajaan dalam melaksanakan tugas sebagai penguasa di dunia. Jadi, tidak hairanlah mengapa kerajaan Malaysia perlu melantik perunding Yahudi bagi meningkatkan imej Ketua Kerajaannya.

Mungkin. Secara kebetulan slogan yang dibuat Israel pada tahun 1999 itu 'ter'sama dengan slogan kita di sini. Mungkin kebetulan.

Mungkin juga APCO Worldwide yang memberi nasihat sebegitu. Kita mengikut sahaja kerana dilihat baik dan mampu menarik perhatian masyarakat.

Saya bertanya.

Mengapa pemimpin Malaysia sering dilihat dan ada kaitan dengan Yahudi?

Mahathir Mohammad pernah melantik seorang ejen Yahudi sebagai penasihat ekonominya.
Anwar Ibrahim sentiasa dilihat sebagai ejen Yahudi di Malaysia.
Najib? Melantik syarikat Yahudi sebagai perunding imejnya.

Tiada jati dirikah kita sebenarnya.

No comments:

Post a Comment