Friday, May 14, 2010

Selamat Hari Guru





Siapa anda?

Jurutera, peguam., doktor, pensyarah, kadi agama, hakim, Perdana Menteri, Menteri, penyelia, jurujual, operator pengeluaran, ahli sukan, atau apa sahaja.

Kita bermula sebagai pelajar. Yang mengenali A-Z. Alif, Ba, Ta. 1 hingga 100. Kajian Tempatan, Sains, Sejarah, Geografi, Fizik, Kimia, Biologi dan lain-lain. Bermula dari saat tersebut. Hingga menjadi seseorang. Berjaya atau tidak. Gagal atau sebaliknya. Hantu atau ‘orang’. Syaitan atau Malaikat. Semuanya bermula dengan guru.

Gurulah yang merencanakan segala-galanya untuk masyarakat di peringkat sekolah rendah dan menengah. Di kolej atau universiti. Pondok atau madrasah. Merekalah yang penuh dengan ilmu di dada menyumbang segala-galanya pada anak bangsa.

Mereka menghitung semunya. Peranan yang diberikan kerajaan membangunkan manusia di ala mini. Menyampaikan ilmu bertahun-tahun lamanya. Mendidik dan melatih manusia menjadi ‘manusia’.

Dengan keberkatan mereka. Kita berjaya di alam ini. Dengan kegigihan mereka. Sebagai pejuang ilmu memerangi manusia yang tidak pandai membeca, mengira dan menulis.

Hasil usaha tanpa jemu. Membina masyarakat pebuh gemilang. Berterusan pahala mendidik. Membawa cahaya keberkatan untuk dijadikan ‘lampu’ di alam barzah. Mengamaklan ilmu yang diperolehi. Dikongsi dengan segenap manusia.

Saya memohon kepada Allah SWT. Memberkati semua guru-guru yang pernah mendidik saya secara langsung atau tidak langsung. Sepanjang hayat saya menerima ilmu di peringkat sekolah rendah, menengah dan universiti. Saya juga memohon agar mereka dilimpahkan rahmat yang agung dari Allah SWT. Diberikan umur yang panjang, rezeki yang murah serta ilmu yang kekal. Semoga mereka semua dihitungkan pahala oleh Allah SWT atas usaha keras menjadikan saya ‘manusia’.

Di sini. Saya rakamkan beberapa nama yang pernah menjadi guru saya secara langsung atau tidak langsung. Meraka yang saya ingati lebih dari 15 tahun yang lalu dan yang terbari diperingkat universiti. Sekalung tahniah dengan ucapan 'Selamat Hari Guru' cikgu!

Cikgu Aminah, Cikgu Fatimah, Cikgu Zaini, Cikgu Ghani Mehat, Cikgu Noordin Tahir, Cikgu Fauziah, Cikgu Suhaimi, Cikgu Shuaimi, Ustaz Zaini dan lain-lain.

Cikgu Nor’ Ain, Cikgu Azizah, Cikgu Hafiza, Cikgu Norizah, Cikgu Sarina, Ayahanda Ustaz Razak, Cikgu Sharmila, Cikgu Roslan, Ustazah Zaharah, Cikgu Zahir, Allahyarhamah Cikgu Zuraida, Cikgu Suzanna, Cikgu Aminah, Cikgu Rozita, Mr. Vespalingam, Mr.Kuppusamy, Madam Anna, Mr.Malakar, Cikgu Halim KH, Cikgu Munizah dan lain-lain.

Prof. Emeritius. Tan Sri Dato’ Dr. Khoo Kay Kim, Prof. Madya. Dr. Siti Hajar, Prof. Madya. Dr. Faezah Yunus, Prof. Abdul Hadi Zakaria, Prof. Dr. Abdullah Ghazali, Dr, Zulkarnain, Prof. Dato’ Dr. Zainal Abidin Borhan, Prof. Madya. Dr. Redzuan Othman, Dr. Azhar Md.Eros, Prof. Dr. Wahid, Prof. Dato’ Dr. Zainal Keling, Pn. Ezarina, Pn. Faridah, Pn. Nakia, Pn. Noralina, Pn. Roziana, Cik Zaitun dan lain-lain.

Semoga mereka semua di berkati Allah SWT.

Sambutan Hari Guru ini kita kongsi bersama.

Selamat Hari Guru Cikgu Zul!

No comments:

Post a Comment